    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar-przekroczone 3000kWh
    Date: Thu, 12 Apr 2012 22:16:01 +0200
    <jm5rma$n5m$1@news.task.gda.pl> <jm5vev$s5h$1@inews.gazeta.pl>
    <jm6249$qlo$1@usenet.news.interia.pl>
    <16939398.145.1334219905418.JavaMail.geo-discussion-forums@vbbbg2>
    <jm65bn$m2$1@usenet.news.interia.pl>
    <7599608.23.1334221702960.JavaMail.geo-discussion-forums@ynma1>
    <jm6ani$a05$1@usenet.news.interia.pl>
    <31395309.258.1334250690081.JavaMail.geo-discussion-forums@yncc41>

    >No wlasnie - to kolejny powod dla ktorego solar jest bezsensu - ja grzeje
    >wode dwa razy w ciagu doby - o 13.00 i o 22.00. Czasem >wlaczy sie
    >dogrzewanie jeszcze o 5.30 (jak ktos po 22 dlugi prysznic czy wanne
    >wezmie). Wychodzi na to ze przynajmniej polowe >czasu i tak musialbym
    >dogrzewac wode czyms innym. Ja bardzo czesto kapie sie rano i wieczorem,
    >zona zawsze rano myje glowe. 30 >stC to zdecydowanie brak komfortu!

    >BTW. Sadzilem ze solar nagrzewa wode do wiecej niz 48stC (przy normalnym
    >korzystaniu z CWU oczywiscie).

    Te temperatury to skutek mojej, ze tak powiem optymalizacji.
    Solar spokojnie nagrzeje wode powyzej 48C, choc to zalezy od pory roku rzecz
    jasna i zachmurzenia. No na to wplywu nie mamy.
    Rzecz w tym, ze po 48C dwa zawory trojdrogowe przelaczaja obieg solarny i
    wymiennika na podlogowke. Po prostu na te chwile dla mnie to optymalne
    rozwiazanie. Solar znacznie lepiej sprawdza sie na obiegu podlogowki, gdzie
    temp. obliczeniowa zasilania wg. sterownika o tej porze roku waha sie w
    granicach 20 - 26C. Solar w pogodny dzien jak w niedziele przelacza sie ok.
    godziny 1pm i grzeje podloge woda o temp. 31C a nie baniak przekraczajac
    temp. kolektora 60C. Nie ma problemu zeby latem baniak rozgrzac do temp.
    80C. Prawde mowiac rzadko kiedy temp. latem w baniaku nie przekracza 30C. To
    juz musi byc kompletne zachmurzenie.
    A co do temp. w baniaku... Uznalem, ze lepiej wykorzystam instalacje grzejac
    podlogowke i nawet gdybym musial dogrzac wode w baniaku to zuzyje na to
    mniej energii niz grzejac podloge kotlem. I wlasnie zeby lepiej wykorzystac
    kolektor, lepiej kiedy dol baniaka bedzie mozliwie zimny od samego rana. Tak
    tez wlasnie robie. Dogrzanie gory baniaka kotlem to raptem 10 - 15min i
    wcisniecie pstryczka na sterowniku. Nie oplaca sie tez utrzymywac stale,
    kiedy nikogo nie ma w domu, czy tez w nocy wysokiej temp. w baniaku grzejac
    kotlem. Gaz nie zmusza mnie do korzystania z taryf nocnych. Gdyby bylo
    inaczej to pewnie baniak grzal bym noca. Zawsze moge wstac rano, wcisnac
    przycisk i miec ciepla wode za 10 minut, ew. ustawic sterownik na grzanie
    kiedy zechce.

    Pozdro.. TK