  • Data: 2012-04-20 19:56:32
    Temat: Re: Solar-przekroczone 3000kWh
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:4f916275$0$1305$65785112@news.neostrada.pl...

    > idzie w podłogę. Zauważ że w sytuacji pośredniej więc wtedy gdy zawór
    > ustawiony jest częściowo na zbiornik i na podłogówkę mamy największą z
    > możliwych sprawności której nigdy nie osiągniesz grzejąc tylko zbiornik
    > albo tylko podłogówkę. Natomiast w pozostałych dwóch stanach układ będzie
    > zachowywał się jak przy dwustanopwym sterowaniu zaworem.

    Generalnie pomysl jest fajny, jednak ja nie przypadkiem pisalem o malej mocy
    zima i sensem takiego rozwiazania.
    Moj sterownik dziala w ten sposob, ze kiedy nie ma juz warunkow do grzania
    baniaka, a sa do grzania podlogowki, to ten przelacza obieg na podloge. Raz
    na godzine sprawdza czy sa warunki do grzania baniaka. Sterownik nie
    "trzyma" zaworu w kierunku baniaka do czasu osiagniecia zadanej temp.
    zasobnika. Jezeli zasobnik nie jest nagrzany do zadanej temp.i nie ma
    warunkow do grzania zasobnika, to sterownik przelacza obieg na podloge.
    Takich cykli w ciagu dnia moze byc kilka w zaleznosci od warunkow niebnych,
    ze tak sie wyraze. Patrzac z perspektywy sterownika realizujacego grzanie w
    ten sposob, nie uwazam zeby zachodzila koniecznosc mieszania glikolu z dwoch
    roznych obiegow. Dlatego wylaczylem funkcje plynnej regulacji obrotow pompy
    solarnej, bo powodowala "pompowanie" baniaka bardzo dlugo na minimalnych
    obrotach pompy. Co za tym idzie, przelaczenie na obieg podlogi nastepowalo
    relatywnie pozno.
    Co do mocy, na poczatku dnia baniak jak zauwazyles jest najlepszym
    odbiornikiem ciepla, zwlaszcza zima. Ja najwieksza moc zdaje sie rejestruje
    przed poludniem, kiedy baniak jest stosunkowo zimny. Powrot wody z podlogi
    ma temp. 22-23C, wiec zaden to lod. :-) Z tego wynika, ze zawor przelaczy
    sie kiedy baniak osiagnie wyzsza temp. Co sie dzieje zima to mniej wiecej
    wiemy. Perspektywa grzania podlogi przez godzine, dwie pod koniec dnia z
    kiepska moca nie wydaje sie byc ekonomicznie najlepszym rozwiazaniem
    (inwestycyjnie rzecz jasna) przy takiej powierzchni kolektora. Oczywiscie ma
    to szanse dzialac, ale moim zdaniem nie warto, bo do przelaczenia zaworu
    musi minac 6kWh by grzac podloge z taka sama moca jak baniak.
    Dalej, nie bardzo wiem jak rozumiec zdanie:
    "Dopier gdy w zbiorniku wzrośnie odpowiednio temperatura do takiej jak sobie
    ustawimy, zawór stopniowo zacznie się otwierać bo wykaże to pomiar wzrost
    temperatury za zaworem trójdrogowym."
    a wlasciwie odniesienie do temperatury jaka sobie ustawimy. Nie wiem jaka to
    temperatura, jaka widzisz korelacje temperatur do otwarcia zaworu. Otwarcie
    zaworu spowoduje obnizenie temp. kolektora i wolniejsze nagrzewanie baniaka,
    przypominam, ze u mnie przewyzszenie to 15C. Wszystko fajnie, tylko jak to
    zgrac przy roznym naswietleniu a co za tym idzie mozliwej do uzyskania temp.
    w baniaku?
    No to tyle, mam nadzieje, ze czegos nie pomieszalem w tym przydlugawym
    tekscie.

    Pozdro.. TK