  • Data: 2011-09-22 18:33:09
    Temat: Re: Solarna statystyka
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:5dff13e4-f904-47ac-b229-67068b4ed035@br5g2000vb
    b.googlegroups.com...

    > PC z COPem 3 zuzyje 1704/3 = 568kWh, spokojnie da rade calosc w
    > drugiej taryfie po 0,3 = 170,4 pln. Chyba mi sie nie oplaci montowac -
    > sensowna instalacja (z montazem, bo inaczej nie ma dotacji) to ile? 8k
    > pln ? 10k pln ? Zwrot 50% czyli 4-5k pln. Zwrot po 23 - 30 latach.
    > Srednio :)

    Nie wszystkim musi sie oplacac. Sredni COP z instalacji to ok. 31,5, wiec tu
    nic nie moze sie rownac. I wlasciwie nie bylo by o czym dyskutowac, gdyby
    instalacja nie kosztowala. Dla Twojego przykladu powiedzmy strzelam 30m rury
    miedzianej po 10zl=300zl, trzy kolektory po 1200zl=3600, zestaw pompowy ze
    sterownikiem 1300zl. Calosc 5200, oczywiscie produkcja wlasna. Zapomnialem o
    otulinie kauczukowej. Od calosci mozna odliczyc 14%VAT=4472,-.
    Blad polega na tym, ze do szacunkow przyjmuje sie 1704kWh, a to jest tylko
    pol roku dzialania instalacji. Rzecz jasna kolejne pol nie bedzie tak
    optymistyczne, ale bagatelizowac sie nie da. U mnie mniejsze zuzycie to
    nizsza taryfa. Gaz z rury kosztuje pewnie podobnie jak prad w drugiej
    taryfie, wiec kwota relatywnie trzy razy wyzsza jak tak ktora podajesz, plus
    dwa razy nizsze oplaty stale za gaz. Realnie uwzgledniajac druga gorsza
    polowe roku mysle, ze instalacja ma szanse zwrocic sie w czasie krotszym niz
    7 lat, zakladajac niezmienna cene nosnikow. Nie uwazam, zeby to byl zly
    wynik, ale nie koniecznie dla kazdego. Osobiscie raczej skupiam sie na
    prezentowaniu suchej statystyki, ale interpretacja jaka zaprezentowales
    nieco zacienia ogolne wnioski.

    Pozdro.. TK