    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Solary za 1000 zł
    Date: Sun, 6 Feb 2011 00:11:50 +0100

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:86d4b6ed-fbc5-4bde-b89f-1843b75b86bc@g10g2000vb
    v.googlegroups.com...

    >Najprościej jest to dać szeregowo przed normalną instalację do CWU.
    >Czyli jak zużywasz wodę to do np nominalnego Bojlera doprowadzana jest
    >woda z tej instalacji.

    Tylko ze jak zakrecisz ciepla wode to zwykle kilkanascie metrow rury
    stygnie.

    >Zalety tego rozwiązania:
    >- brak pompki (nikt nie musi kombinować jak i co nastawić optymalnie)

    Jeden raz.

    >- brak sterownika
    >-brak zużycia energii

    20-30W, praktycznie bez znaczenia biorac pod uwage, ze nie tylko 80l mozna
    nagrzac.

    >-w przypadku braku prądu też pracuje

    fakt, ale sa UPS'y

    >-elementy instalacyjne śmiesznie tanie np rurka alupex będzie super

    nie 16mm

    >zamiast np miedzi czy nierdzewki
    >-pewnie jest to tak obliczone, że dzień grzania bez odbioru nie
    >powinien zagotować zbiornika - nie trzeba wymieniać glikolu,
    >odpowietrzać etc.

    Fakt, ale co zrobisz jak wyjedziesz na urlop?
    Nie doczytalem ile to ma rur, ale dla zbiornika 80L to musi byc maly
    kolektorek. Latem 20 rur moze wode zagotowac.

    Dlaczego straty mają być kosmiczne ?

    Bo kolektory tradycyjne pracuja rowniez przy mocno ujemnych temperaturach.

    >Przykładowo bojler stoi w piwnicy (temperatura 15 C) ma temperaturę 55
    >W tej instalacji np temperatura zewnętrzna 0 (55 C w środku) to strata
    >jest wyższa o 20 %,

    I to malo?

    > ponadto straty na przesyłaniu są tylko wtedy gdy
    >pobierasz wodę a nie np przez 10 godzin gdy pompka kręci glikolem.

    Przy temperaturach w okolicy zera pompa nigdy nie pracuje przez 10 godzin,
    bo zwyczajnie slonce nie swieci tak dlugo i nie wiem o jakich stratach
    piszesz w zwiazku z tym.

    >Zupełnie poważnie takie rozwiązanie ma bardzo wiele zalet, rozumiem że
    >ktoś zainteresowany drogą i skomplikowaną instalacją może widzieć tu
    >jakieś niedogodności..... Podobnie też instytucje żyjące z dopłat do
    >instalacji do instalacji solarnych.

    Tak powaznie to co piszesz ma sens, dopisalem tylko swoje watpliwosci. Nie
    jakies bezwzglednie skazujace ten pomysl na niepowodzenie, ale wg. mnie nie
    sa nieistotne.
    Co jeszcze widze nie tak? Prezentowany przez Ciebie sposob jest dobry w
    sytuacji kiedy kolektor stoi na ziemii, niestety chyba rzadko kiedy moze
    stac. Dach z uwagi na oczywiste zalety wydaje sie byc najlepszym miejscem
    zakladajac wlasciwe polozenie horyzontalne, choc montowanie w tzw. ogrodzie
    tak czy tak z innych wzgledow bedzie lepsze. Warunek, jest na to optymalne
    miejsce. Pakowanie na dach baniaka 80 litrow bedzie co najmniej malo
    estetyczne i dalej to tylko 80 litrow.

    Pozdro.. TK