  • Data: 2011-02-07 22:43:08
    Temat: Re: Solary za 1000 zł
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:iipn32$34h$1@inews.gazeta.pl...

    > no i wymyśliłeś solary malowane zwykłą farbą a nie selektywną :)

    No nie :-)), to w ekstremalnych sytuacjach, bliskich zagotowaniu wody w
    zasobniku. Niska sprawnosc kolektora przy wyzszych roznicach temp. jest
    przeciez faktem. Kiedys linkowalem opracowanie Buderusa, gdzie pisano o
    optymalnym ustawieniu przeplywu z przewyzszeniem 15 K. Kolektor nie
    rozgrzewa sie zbytnio, a roznica temp. zapewnia sprawne nagrzewanie wody.
    Oczywistym jest, ze im wyzsza temp. wody w zasobniku tym wyzsza bedzie temp.
    kolektora i zwiazane z tym wyzsze straty.
    W niedziele slonca bylo tyle, ze sterownik zarejestrowal trzy godziny pracy
    pompy nie caly czas w pelnym sloncu. W godzinach poludniowych zanotowalem
    przewyzszenie o ok. 30K. Temp. w zasobniku w granicach 8C, temp. kolektora
    niecale 40C, na zewnatrz ok. 8C. Mamy poczatek lutego, wiec nie jest zle,
    tylko z pogoda kiepsko. Te trzy godziny przeblyskow starczylo na nagrzanie
    300 litrow wody do ok. 17C. Reszte zaliczyl kociol.
    Jesli chodzi o ogrzewanie domu w ten sposob to nadal jestem sceptykiem przy
    najmniej w moich okolicach tego roku. Rok temu o tej porze bylo znacznie
    lepiej.

    Pozdro.. TK