  • Data: 2009-01-04 16:46:12
    Temat: Re: Sprawność kotła węglowego?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > sąsiad domek postawiony kilka lat temu
    > kocioł Narew 24 lub 25 kW ze sterowaniem (które i tak nie pracuje
    > prawidłowo bo kocioł ciągnie lewe powietrze)

    Lewe powietrze pogarsza spalanie. Trzeba wymienić uszczelki.
    Teraz porównanie sprawności kotłów.
    Jeżeli wierzyć producentom, a raczej wykonanym przez instytuty dla tych
    producentów certyfikatom dla kotłów o mocach to:

    Zębiec - 75,1-78,2% (kotły 15-22kW)
    Ogniwo - ponad 80,5-89,4% (kotły od 10 do 150kW)
    Narmet 20,5kW (bo to chyba chodziło o tego producenta w Narwii - 76,14%
    HEF - 82-87% (kotły 18-50kW)

    Jak więc widać po liczbach, Zębiec oraz Narmet mają dość niską sprawność w
    porównaniu z pierwszymi-lepszymi kotłami Ogniwo, HEF,
    Nie chce mi się szukać danych innych producentów, ale jak porównywałem
    większość ma lepsze parametry od Zębca.

    > w jaki sposób pali za bardzo nie wiem o co Ci chodzi .....

    Chodzi o to czy palone jest samym węglem czy też mieszacie go z miałem,
    liśćmi, trocinami innymi śmieciami pogarszającymi spalanie węgla.
    Czy pali się 24h/dobę z utrzymaniem stabilnej temperatury w domu czy też
    codziennie rozpalacie rano lub po pracy ?
    Czy grzejniki mają termostaty czy też temperatura "chodzi w samopas" i jest
    regulowana temperaturą wody w kotle.

    > powiedziałbym widowiskowo :-) jak pali to widać

    Wniosek z tego, że coś musi dosypywać np. miał lub też kupować węgiel
    gorszego gatunku zawierający więcej miału.
    Gorszy węgiel lub więcej miału = gorsze spalanie = mniej energii = mniejsza
    sprawność = więcej popiołu = więcej dymu i sadzy = większe zużycie