  • Data: 2016-08-19 15:26:34
    Temat: Re: Stacja uzdatniania wody
    Od: "Grzegorz" <n...@f...too> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Pete" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    news:np6g52$vjf$1@node1.news.atman.pl...

    > Dobrze, że stacja tego nie wie bo bym był w czarnej d...
    > Pete

    Kationit kwaśny służył kiedyś do uzdatniania wody kotłowej.
    Kiedy do tego celu stosuje się inne substabcje to powstała nadprodukcja,
    która wymaga zagospodarowania.
    Akurat ten kationit wytwarza się lokując grupy sulfonowe w kulkach
    polistyrenu
    za pomocą ponad stuprocentowego kwasu siarkowego.
    Nie można w polistyren władować grup sulfonowych ponad pewien poziom bo
    taka kulka kationitu tworzy coś na kształt ogromnej kwazimolekuły silnie
    spolaryzowanej i się w wodzie by rozpuściła. Stąd ten limit tzw zdolności
    jonowymiennej. To co ty masz to zabawka w mikroskali a nie wymieniacz.
    Wymiana jonowa to proces dyfuzyjny. To nie filtr wody. Aby taka instalacja
    była w stanie zapewnić wypływ na poziomie kilkudziesięciu
    litrów na minutę (pranie, prysznic) potrzebna jest taka ilość kationitu
    na którą Ciebie nie stać.

    W trakcie pracy złoże pęcznieje i zmienia objętość. Ziarna złoża wycierają
    się o siebie cyklicznie a starty materiał przechodzi do roztworu.
    Silnie kwaśny (wysokowydajny) kationit po namoczeniu jest mięki i
    galaretowaty
    na swojej powierzchni. To mechaniczne zużycie warstwy czynnej jest przyczyną
    utraty wydajności.

    Wymieniacz kwaśny wybiera z wody wszystko co jest się w stanie przyłączyć
    do jego grup funkcyjnych. Także i inne pierwiastki które są niezbędne do
    prawidłowego
    funkcjonowania organizmu w ilościach śladowych.
    Np. kretynizm górski jak się okazało powodował brak jodu.
    Podejrzewa się, że podobny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu ma lit.
    A co powoduje picie zasolonej wody?
    Palestyńska Gaza ma takie problemy.

    Do celów gospodarczych - jak najbardziej - jak kogoś stać na prawdziwą
    instalację
    z setkilogramowym złożem, laboratorium kontrolnym i rezerwuarem
    odkamienionej wody.
    Ale są tańsze rozwiązania - polifosforany.

    .