    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Strop łukowy a klasa cegły
    Date: Wed, 03 Aug 2011 10:40:45 +0200

    > Klasa powinna byc jak najlepsza. Ale...
    > Czy dobrze kojarze, ze strop Kleina opiera sie na stalowych
    > dwuteownikach?

    zdaje się że doszło do niejakiego zamieszania terminologicznego. Być
    może to mało ważne w tym kontekście, ale w polskiej terminologii
    budowlanej strop Kleina jest ZAWSZE stropem płaskim (płyta ceglana
    zbrojona w spoinach bednarką albo płaskownikami). Opiera się zwykle na
    dwuteownikach, ale może też na belkach żelbetowych czy ceglanych łukach.
    Natomiast ceglany strop łukowy (jak rozumiem, odcinkowy) również może
    się opierać na czym bądź, ale nawet jeśli jest zbrojony (co na ogół nie
    jest potrzebne) ze stropem Kleina (terminologicznie ;-) ) nie ma nic
    wspólnego.
    Co do klasy cegły, zależy od rozpiętości łuku, i oczywiście obciążenia,
    bez obliczeń trudno stwierdzić, ale wydaje się, że przy małej
    rozpiętości nawet niska klasa będzie aż nadto wystarczająca.