    From: mal <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Date: Mon, 12 Jul 2010 14:08:55 -0700 (PDT)

    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
    > A wymyśliłem jakby taka studnia była za mało wydajna można jakoś
    > równolegle podłączyć 5 takich rur? Czy wtedy wydajność by wzrosła?

    Tak. Byłaby sumą wydajności poszczególnych otworów, ale pod warunkiem,
    że nie byłoby między nimi współdziałania.

    > Tylko problemem jest że jeżeli w jednej skończy się woda to pompa się
    > zapowietrzy i koniec.

    Dlatego już wcześniej pisałam, że musisz znać wydajność.
    Jeśli będziesz wiedział jaka jest wydajność to wtedy ustawiasz
    (DŁAWISZ) pompę w taki sposób, by w sposób ciągły podawała wodę.

    Zapowietrzenie jest możliwe tylko wtedy, gdy pompa jest mocniejsza od
    dopływu wody (większa wydajność pompy od dopływu wody z warstwy
    wodonośnej).

    Ale jakby dobrać odpowiedni przepływ dla tych 5
    > rur? Np z jednej byłoby 5L/min to z 5 miałbym 25L. Tylko czy np 1-2m
    > międz nimi wystarczy?

    Policzyłam zakładając, że:

    - miąższość warstwy wodonośnej wynosi 2,5 m (od lustra wody do spągu)
    - możliwa do wytworzenia depresja (obniżenie lustra wody w otworze)
    wynosi 1 m
    - współczynnik filtracji k = 0,00001 m/sek

    I wyszło mi, że przy takich parametrach zasięg oddziaływania Twojego
    otworu
    wynosi 2,8 m.

    Uwzględniając błąd - bezpieczna odległość pomiędzy otworami wyniesie
    3,5 m.
    Zatem przy takiej odległości nie powinny na siebie oddziaływać, ale
    pod warunkiem, że wydajność nie będzie większa jak 82 litry/godz.

    Obliczyłam to dla średnicy 40 mm. Mniejsza średnica (25 mm) niewiele
    zmieni wartość.

    Mogę Ci podać wzory, na których się oparłam, ale to chyba nie jest dla
    Ciebie istotne.

    Reasumując:

    przy założeniu, że wykonasz np. 5 identycznych otworów do głębokości
    ok. 5 m i odległości między nimi nie mniejszej jak 3,5 m to z 1 otworu
    wydobędziesz 80 l/h, a z 5 otworów będzie to 400 l/h.

    ALE PAMIĘTAJ, że to musi być nie więcej wody z 1 otworu, niż
    napisałam,
    bo gdy zaszalejesz - zniszczysz wszystko i będziesz w nieskończoność
    tworzył kolejne otwory, z których i tak więcej wody nie dopłynie.

    To obliczenie teoretyczne. Jeśli określisz rzeczywisty wydatek tego
    otworu może się to jeszcze zmienić. Jeśli ten wydatek będzie większy
    np. dwukrotnie (co jest możliwe) - przeliczę jeszcze raz.

    Na dzisiaj koniec wypracowania.

    Dobranoc

    mal