  • Data: 2010-10-25 06:46:11
    Temat: Re: Styropian na ściany - czy warto to robić?
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    > Murarzy wogole nie sluchaj! Szczegolnie jak to murarze z poprzedniej
    > epoki.

    Rzeczywiście, tak mówili murarze z bagażem doświadczeń. Tylko, ze tacy u
    mnie robili w domu i robili OK. A z młodych to miałem jedna firmę i
    jedyne co potrafili to karton-gipsy kleić.

    > jest bardzo "zimny", tj. ma duza przewodnosc ciepla. Przypuszczalnie
    > rzedu 1-1,5W/m2k, po dociepleniu 12-stka styropianu zejdziesz pewnie w
    > okolice 0,25. Roznica minimum 0,75W/m2k. Przy mrozie -20stC zyskujesz
    > na 400m2 az 12kW/h !!!! Tyle to mi wystarcza do ogrzania calego domu

    Przy niedzieli policzyłem. Nie korzystałem z OZC bo współczynnik
    przewodzenia ciepła dla tak prostego przypadku jak nieskończenie wielka
    przegroda wielowarstwowa, czyli ściana to liczyłem w szkole na
    inżynierii chemicznej :-)

    Wyszedł mi współczynnik 0,85 W/m2K dla ściany bez tynku zewnętrznego a z
    tynkiem 0,84 W/m2K.
    Po zaizolowaniu rzeczywiście ma być 0,25 W/m2K, bo tak jest w projekcie.
    Przy założeniu ze średnia temperatura sezonu grzewczego wynosi 0 st C,
    wychodzą straty 6 kW. Licząc ze sezon trwa pol roku, to przez ściany
    wypuszczam ciepło z ~4200 kg groszku o wartości opalowej 25 GJ/kg. Po
    zaizolowaniu traciłbym w analogicznych warunkach ~1200 kg na sezon.
    Oszczędność wychodzi okolu 3 ton na sezon, czyli jest to dyzo.

    Tylko, ze dane tabelaryczne nie uwzględniają oporów przy wnikaniu i
    wynikaniu ciepła. W rzeczywistości możne się okazać, ze przed
    ociepleniem mam jakieś 0,7 a po będzie 0,22 plus mostki termiczne i
    oszczędności będą mniejsze.

    W tym roku sąsiad ocieplił dom bardzo podobny do mojego. Spróbuje go
    wypytać na wiosnę, o ile mniej zużył opalu niż w zeszłym roku.
    U niego i u mnie zima taka sama, wiec przez analogie będzie można coś
    określić. Tylko, ze sąsiad poszedł na skróty i zostawił jeden spory
    mostek termiczny w postaci dwóch zupełnie nie ocieplonych balkonów (a
    dokładniej loggii) po 10 m długości każdy. Ocieplił tylko ścianę poniżej
    balkonu (suterena) i powyżej balkonu (strych).

    Kazek