    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Świat kłamstw i chamstwa marko1a
    Date: Thu, 4 Feb 2010 00:54:30 +0100
    <hjslki$1lnu$1@news2.ipartners.pl> <hk1nmj$iq7$1@news.onet.pl>
    <hk2kib$1k6h$1@news2.ipartners.pl> <hk3l98$4ns$1@news.onet.pl>
    <hk3rbr$2796$1@news2.ipartners.pl> <hk41ck$6ve$1@news.onet.pl>
    <hk6er8$fl0$1@news2.ipartners.pl> <hk6iro$e46$1@news.onet.pl>
    <hk6jbn$i3p$1@news2.ipartners.pl> <hk6k2t$hvd$1@news.onet.pl>
    <hk6p29$l01$1@news2.ipartners.pl> <hk6r6i$8ji$1@news.onet.pl>
    <hk8o33$ejl$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hk9hm1$72m$1@news.onet.pl>
    <hkbfi3$k8t$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hkc42s$s9q$1@news.onet.pl>
    <hkc4hn$tl0$1@news.onet.pl> <hkcmm6$ii9$1@news2.ipartners.pl>

    news:hkcmm6$ii9$1@news2.ipartners.pl...

    > Jeżeli tylko chcesz to rzeczowo podyskutujemy o twoim sposobie pracy
    > przerywanej. Jestem gotów udowodnić że w wielu przypadkach było to nawet
    > stratne rozwiązanie zarówno ekonomicznie jak i pod względem uzyskiwanych
    > ilości energii.

    No to przeanalizuj:

    Ładujesz do możliwie najwyższej temperatury jaka jesteś w stanie osiągnąć,
    po czym włączasz pompę i szybko transportujesz płyn do zasobnika, gdzie
    oddaje ciepło i znów stop. Dzięki takiemu trybowi pracy po drodze glikol nie
    oddaje aż tak dużej ilości ciepła do otoczenia jak w przypadku bardzo
    wolnego przepływu, gdzie porcja nagrzanego glikolu musi pokonać kilka,
    kilknaście czy nawet kilkadziesiąt metrów rurek otulonych tylko warstwą
    pianki o skończonej wartości izolacyjności.
    W przypadku stałego przepływu wartość maksymalna do jakiej nagrzeje się
    glikol zrówna się z nagrzewaniem statycznego glikolu po osiągnięciu czasu
    pobytu tego glikolu podobnego jak czas postoju glikolu statycznego. Różnica
    jednak będzie w czasie transportu oraz w wychładzaniu tego glikolu po
    drodze. W przypadku ładowania przerywanego transport będzie szybki, zatem
    czas wychładzania będzie krótki. W przypadku glikolu płunącego po woli czas
    ten będzie długi. Im wolniej będzie krążył glikol tym bardziej bedzie się
    wychładzał.
    Zatem prędkość przepływu glikolu przy powolnym krążeniu jest kompromisem
    pomiędzy koniecznym czasem nagrzewania glikolu, a jego wychładzaniem.

    Im mniejsza będzie temperatura glikolu w zasobniku tym mniejsza będzie
    sprawność nagrzewnicy solarnej oraz niższa będzie maksymalna temperatura do
    jakiej jest w stanie nagrzac się zasobnik.

    Co prawda nie było wtedy sterowników, które sterowały prędkościami pompy.
    Jedyna regulacja przepływu polegała na przełączaniu biegów pompy oraz
    przymykaniu i otwieraniu zaworu regulacyjnego. Rotametrów też wtedy nikt nie
    zakładał, bo były drogie i używało się ich tylko w przemyśle, gdzie była
    kasa. Niestety regulacja biegami pompy oraz zaworem kulowym nie jest
    najdokładniejsza, a takie wtedy zakładali inwestorzy i ich instalatorzy. Ja
    wtedy się nie zajmowałem montażem hydrauliki, lecz tylko i wyłącznie
    automatyką i elektroniką.
    Jeszcze raz powtarzam, że zbierałem dane i porównywałem przy różnych trybach
    pracy zarówno przy stałym maksymalnym przepływie oraz przepływie
    zredukowanym zaworem kulowym i ograniczonym biegami w stosunku do pracy
    przerywanej. Udało się uzyskać maksymalny wzrost temperatury CWU ok. 4-5stC
    przy pracy przerywanej w stosunku do najlepszych ustawianych parametrów
    przepływów przy pomocy zaworu kulowego i biegów pompy. Te parametry
    uzyskiwałem w okresach niezbyt nasłonecznionych i stosunkowo zimnych porach
    roku marzec, kwiecień, maj, bo w okresach letnich po prostu nadmiar słońca i
    tak przerywał pracę kolektorów dość szybko ze względu na osiągnięcie
    maksymalnej dopuszczalnej temperatury w CWU. Tak więc nawet nie było z czym
    porównać.

    Ale teraz i tak nie ma to znaczenia, choćby z prostego powodu, że znacznie
    wzrosła wydajność samych kolektorów oraz spadły ceny kolektorów, także
    próżniowych, dzięki czemu obecnie użytkowanie kolektorów ogranicza nam tylko
    okres opadów i okres mocnego zachmurzenia, kiedy i tak nie ma co liczyć na
    słońce.
    O pracy przerywanej piszę tylko jako ciekowosce sprzed lat będąc świadomym,
    ze obecnie nie ma ona już znaczenia, bo uzysk jest zniekomy. Gdybym miał
    choć cień nadziei, ze metoda ta obecnie mogłaby przynieść wymierne korzyści
    to po prostu nie dzielił bym się taką informacją publicznie, lecz starał się
    zrobić na tym interes :)