  • Data: 2010-12-15 13:17:26
    Temat: Re: Tani domek - przykład z życia
    Od: "quent" <x...@x...com> szukaj wiadomości tego autora

    > PKB -2% to ma być ta tragedia? Owszem rok 2009 wyglądał w statystykach
    > niewesoło, ale weźmy pod uwagę poziom bezwzględny, bez porównania wyższy
    > niż choćby w Polsce, a także to, że jest to trochę efekt pozorny,
    > wykreowany przez sektor nieruchomości.
    > Dodatkowo w Irlandii mamy wzięcie "za mordę" bezrobotnych (obniżenie
    > zasiłków) oraz sektora publicznego (zamrożenie czy wręcz obniżki płac).
    > Irlandia dla mnie to sztandarowy przykład sensownego używania długu
    > publicznego (no może poza ratowaniem banków, ale to zapewne było w strefie
    > euro mniej lub bardziej obowiązkowe).

    Skutki obrania drogi IRLandziej w Polsce były by bardziej widoczne i
    przykre.
    Zawsze warto odnieść się do efektu jaki wywołałby taki kryzys tu gdzie
    żyjemy. I tylko w tym kontekście o tym pisałem.
    Bogate kraje są jak Titanic, toną powoli i efekt nie dotyka aż tak mocno...
    PL jest przy nich jak szalupa.
    Kryzys z IRL w moim odczuciu dopiero się zaczyna. Mogą się jednak opamiętać
    i dać sobie z nim radę w końcu oni nie są tak jak my skażeni sowickim
    myśleniem o gospodarce.

    > Jak będziesz na tyle miły aby je tu przekleić to sobie możemy o nich
    > pogadać.

    Ale musiałbym tego szukać :-/

    > Więc nie miej tendencji do zakazywania istnienia instrumentów typu
    > obligacje państwowe czy samorządowe, do czego sprowadza się zakaz
    > zadłużania się przez samorządy.

    A to dlaczego?
    Nie rozumiem analogii.
    Chodzi o to aby zmniejszyć zadłużenie. Można do tego celu np. zmienić jeden
    kredyt na inny - tańszy. Można wypuszczać obligacje. Nie mam nic przeciewko
    różnym działaniom jeśli ich celem jest zmiejszenie zadłuzenia. Mam przeciwko
    jeśli np. zwiększa się VAT nie tnąc nic w wydatkach.
    Zakaz zadłużania się samorządów można przeprowadzić gdy nie będzie już długu
    oczywiście.