  • Data: 2009-04-23 04:19:53
    Temat: Re: Taras na gruncie i mur oporowy z klinkieru - jak ?
    Od: "tornad" <t...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Tak mniej więcej

    > Skalniak nie pasuje do 'koncepcji artystycznej' ;-). Ma być pełny, pionowy
    > murek.
    > Tak planuję.

    > Zastanawiam się, czy nie wymurować tego murku z bruku klinkierowego - pełny,
    > wodoodporny i ... tańszy od pełnej cegły.
    > Pzdr.

    Wlasnie wrocilem z rezydencji, kolo ktorej stoi "Twoj" murek. Wykonany z
    pelnej cegly klinkierowej, od strony odpowietrznej pieknie na polokraglo
    zafugowany, co 4 stopy ma dolem wmurowane dreny poprzeczne. Murek ma szerokosc
    na oko 40 cm i wysokosc okolo 0.5- 0.6 metra. Wyzszy poziom gruntu, ktory on
    podtrzymuje, jest pieknie utrzymanym trawnikiem. Niestety dolek, "odkrywka"
    wykazala, ze zasypali to odpadami po budowie; kawalki pustakow, cegiel,
    kamieni i roznego badziewia, ktore wypelnia czarny, lepiacy sie do lopaty
    grunt spoisty. Murek wyglada bardzo solidnie, na jego koronie polozono drogie
    plyty lupane z lupka.
    I ten murek, majacy okolo 30 lat, niestety nadaje sie do rozbiorki. W srodku
    dlugosci jest wybrzuszony od prostej na okolo 20 cm, spekany wzdluz i w
    poprzek, cale warstwy cegiel miejscami sa wypchane nawet na 3 cm i na dodatek
    caly ochylony gora od pionu o 5-10 cm.
    Wlascicel zlecil mi jego "naprostowanie", zafugowanie i w ogole renowacje by
    byl do murku podobny...
    Powiedzialem mu, chetnie z tym, ze musi sie liczyc z kosztami rzedu 10 tys.
    dolarow i balaganem kolo domu przez miesiac. Popatrzyl na mnie jak na furiata,
    pomachal rekami i dyskusja sie na tym skonczyla.
    Zapewne powroci do niej za jakis czas gdy uzyska inne, zapewne drozsze
    estymacje.
    Teraz troche "teorii".
    Fundament takiego murku musi byc oczywiscie posadowiony ponizej glebokosci
    przemarzania liczonej od dolnego poziomu. Jakies odsadzki fundamentowe sa
    zbedne gdyz nacisk pionowy na podloze jest minimalny. Korzystne jest
    nieznaczne poszerzenie stopy pod naroznikiem Twojego murku powiedzmy o 10 cm
    na dlugosciach po metrze, od strony "odpowietrznej" naroznika.
    Parcie poziome gruntu przy tej wysokosci jest rowniez zaniedbywalnie male.
    Jesli zasypiesz go zageszczona pospolka to w odleglosci od tego murku rownej
    jego wysokosci, mozesz spoko jezdzic tirem.
    Wiec dlaczego takie murki pekaja?
    Glownym winowajca jest general mroz. Przeciez mroz "rozchodzi" sie we
    wszystkich kierunkach jednakowo, zatem rowniez przeniknie przez ten mur z boku
    i jesli ten grunt za nim jest spoisty, mokry i kiepsko zdrenowany, to
    oczywiscie zamarznie a sile on ma przy tym przeogromna. Szacunkowo
    kilkadziesiat ton ma mb. I pod tym katem trzeba robic wszystko aby mu to
    uniemozliwic.
    Zatem powierzchnie cegly od strony gruntu malezy zabezpieczyc przed penetracja
    wody tak, jak sciane fundamentowa. Otynkowac, korzystnie zaprawa cementowo
    piaskowa z dodatkiem uszczelniacza, lub na zwykly tynk zaaplikowac jakies
    czarne, grubo smarowane mazidlo lub najlepiej gruba papa termozgrzewalna
    nalepiona na goraco.
    Drenaz jest najwazniejszy. Jesli to mozliwe nalezy go skonstruowac
    identycznie do drenazu opaskowego wokol scian fundamentowych; rura perforowana
    owinieta geowloknina, "posadowiona" jak najnizej; moze nie na poziomie stopy
    fundamentowej ale jesli spadek terenu pozwala, jest to ze wszech miar
    korzystne.
    "Zasyp", jak slusznie zamierzasz, wykonaj z pospolki. Jest to material
    wodoprzepuszczalny i odporny na przemarzanie (sam jest niezlym izolatorem
    termicznym) i przyjaznym. "Zasyp" gruntem spoistym i roznym badziewiem, jak to
    na wstepie uzasadnilem, bedzie powodem degradacji tej budowli. Styropianu jako
    izolatora mimo, ze teoretycznie on bylby tez niezly, nie polecam gdyz go
    gryzonie wczesniej czy pozniej moga zesrutowac.
    Teraz zbrojenie muru. Jak napisal mi chyba Pluton, metr drutu fi 6 kosztuje
    zlotowke wiec go nie zaluj tylko wmuruj co druga, trzecia "szychte" chociaz
    jeden pret a korzystnie byloby zastosowac specjalne zgrzewki z cienszego fi 4
    drutow, takie dwa druty zgrzane zygzakiem trzecim. Zbrojenie to zabezpieczy
    mur przed ew. nierownomiernym osiadaniem podloza.
    Dawniej budowano takie mury na zaprawie wapiennej; taka zaprawa ma korzystne
    wlasciwosci mikkrorekrystalizacji, ktora powoduje, ze mur ceglany, niezbrojony
    o dlugosci rzedu dziesiatek metrow nie pekal, on sie zachowywal jak
    plastelina. Natomisat zaprawa cementowa, beton, jest jak szklo i ugina sie
    tylko sprezyscie.
    Oczywiscie grunt "zasypowy" pospolke, nalezy zawibrowywac lub recznie ubijac
    cienkimi, gora 10 cm warstwami, tyle, ze dopiero po co najmniej 3-4 tygodniach
    od ukonczenia murowania. W czasie zageszczania korzystne jest utrzymnywanie
    spadku pospolki minimalnie "od muru" a na warstwie przypowierzchniowej, na
    glebokosci powiedzmy 20-30 cm od gornego poziomu, wyscielic gruba, trwala
    folia, ktora bedzie pelnic role podziemnego daszku odprowadzajacego wody
    opadowe "od" tego muru. Dobre zageszczenie jest wazne aby po latach nie
    powstal spadek powierzchni "do" muru.
    Nie wiem jak zamierzasz wykonczyc korone ale tez nalezy zadbac o to aby byla
    ona dla wody nienasiakliwa, korzystnie z wystajacymi obustronnie kapinosami.
    Bedzie stal 100 lat i ani rycynus go nie ruszy:).
    Pzdr.
    Tornad