  • Data: 2009-05-22 12:18:53
    Temat: Re: Tynki gipsowe czy cementowe?
    Od: "Tornad" <t...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Witam
    >
    > mam dylemat - jakie tynki na ściany wewnętrzne domku - gipsowe czy
    > cementowe?
    > Wykonawca twierdzi, że mu wszystko jedno, jakie będzie kładł, ale jego
    > zdaniem lepsze cementowe, bo "oddychają", a gipsowe są bardziej ścisłe,
    > mniej przepuszczające wilgoć i powietrze. Z kolei w sieci znalazłem info,
    > że cementowe to raczej na ściany zewnętrzne.
    > Ściany i tak będą "cekolowane", więc kwestia estetyki nie ma znaczenia.
    > Boję się jednak, czy cementowe z czasem nie będą się kruszyć i odpadać. Ale
> [...]
    Jak Przedpiscy Ci napisali wybirz normalny, tradycyjny tynk cementowo wapienny
    lub wapienny.
    Tynk gipsowy, o czym sie nie mowi ani nie pisze, nie jest produkowany z gipsu
    jako mineralu naturalnego lecz jest to tynk syntetyczny, z ktorego produkuje
    sie tez plyty KG. Technologia pozyskiwania gipsu syntetycznego uzyskiwanego z
    instalacji odpylających w elektrowniach gwarantuje nieograniczony dostęp do
    surowca. Jest to po prostu material odpadowy, wiec powinien byc znacznie
    tanszy a tymczasem jego cena jest porownywalna z tynkiem mineralnym.
    Podejrzewam, ze wlasciwosci zdrowotne takiej sciany sa tez podejrzane... Na
    pewno przez kilka lat wydziela rozne gazy a i promieniowanie radioaktywne moze
    byc znaczne.
    Ponadto trzeba wiedziec, ze gips jako zwiazek chemiczny ma inny wspolczynnik
    rozszerzalnosci termicznej, on w czasie wiazania pecznieje powodujac
    powstawanie naprezen, ktore moga ograniczac jego wieloletnia trwalosc. A tynki
    wapienne maja te trwalosc kilkusetletnia nawet.
    Ja nie stosowalem ale dane techniczne tynku keramzytowego sa tez zachecajace;
    on ma dobre paramatry izolacyjne i tez jest materialem mineralnym, te puste
    wewnatrz kuleczki keramzytu to odmiana normalnej cegly wypalanej z naturalnego
    ilu, illitu i kaolinu, zatem materialu, ktory miliony lat spokojnie sobie w
    zlozu lezal.
    Reasumujac ja bym tez wybral tynk tradycyjny.
    Pzdr.