    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Date: Fri, 26 Feb 2010 19:33:48 +0100

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
    news:3pur3o0hy518.ipovyf9s4qpq.dlg@40tude.net...

    > Nooo, raczej w górę, ale w tych okolicach.
    Raczysz żartować. Takich samochodów już się nie produkuje.

    > Sporo, czyli ok. 5%? ;) Porównywalnie. Ten dom też bardzo optymistycznie
    > liczysz, ale załóżmy, że faktycznie super ocieplony (ja bym przyjął
    > średnio
    > 15MWh albo nawet więcej - przeciętne zapotrzebowanie to 120kWh/m2/rok).

    Dom policzyłem przykładając do tego mój dom 147m2 a wcale nie jest to dom
    wybudowany z metrowych styropianów tylko że wyjątkowo starannie z typowych
    przekrojów materiałów ociepleniowych. I tak dodałem trochę bo u mnie od
    31XII2008 do 31XII2010 zużyłem 1100m3 czyli 9900kWh zakłądając że mój kocioł
    ma 92% sprawności.

    > Mnie wychodzi ok. 2500zł (przy 32MJ z 1m3 za ok. 2zł).

    To ci żle wychodzi. Komu ty takie banialuki opowiadasz.
    GZ50 ma ciepło spalania ponad 37MJ a wartość opałową ponad 34MJ i kosztuje
    mnie 1,73 brutto. Nie wprowadzaj ludzi w błąd.
    Kupując zwykły kocioł atmosferyczny Vaillant 16kW kosztujący obecnie poniżej
    2800zł który ma sprawność 92% z 1m3 uzyskujesz z niego 8,8kWh a w kotle
    kondensacyjnym za 4tys zł uzyskasz 10,5kWh. Ja przyjąłem średnio 9kWh a
    gdybym policzył tylko kondensat to wynik będzie poniżej 2tys zł/rok.

    > A teraz policzmy dla mniej tendencyjnych założeń.

    Które to założenia są tendencyjne? Przecież to ty nie masz pojęcia o
    wartości opałowej i aktualnych cenach gazu.

    > Niech dom pochłania 16MWh rocznie, co daje 3500zł za gaz

    To musi być dom "Wczesny Gierek z pustaków żużlowych i tynkiem z tłuczonych
    butelek" a nie dom współcześnie budowany. Ja mam zużycie 1100m3 rocznie.
    Co prawda mam kolektory do ciepłej wody ale przez pierwsze dwa lata jak ich
    nie było to zużycie gazu było większe o około 350m3/sezon. Więc razem
    1450m3 co kosztowało według dzisiejszych cen 2307zł.

    > i 1280zł za prąd dla PC (prad sobie policzyłem proporcjonalnie). Różnica
    > wynosi ponad 2000zł rocznie (+/-
    > grzanie w pierwszej taryfie). Sprężarka zwraca się po dwóch latach.

    Komu ty wciskasz te banialuki ? Jak ci to wyszło? Średnie COP jakie osiągają
    i tak dość dobrze wykonane instalacje to 3,5
    Z twoich 16MWh potrzeba więc 4571kWh energii elektrycznej za co zapłacisz w
    II taryfie po około 29gr brutto za 1kWh więc do domu przyjdzie rachunek na
    1325zł zakładając że pompa ciepła nie będzie pracować nigdy w pierwszej
    taryfie. Niestety tak nie jest bo w mroźne dni lub przy zwiększonym
    zapotrzebowaniu włączy się mnóstwo razy w taryfie pierwszej a ta kosztuje
    nie 0,29 ale już prawie 60gr za 1kWh. Więc jak zejdziesz do 1600zł to będzie
    dobrze

    A teraz gdzie reszta kosztów inwestycyjnych?
    Moja kotłownia to kocioł wiszący na ścianie za który zapłaciłem 3000zł
    Kotłownia z PC kosztuje 30-40tys zł.
    Róznica w inwestycji to minimum 27tys zł.
    2307 - twoje naciągane 1280 = 1027
    27000 / 1027 = 26 lat
    26 lat to dwa razy wymiana sprężarki czyli dodać należy 7,5tys zł.
    Do takiej instalacji samego glikolu wejdzie około 70l. Cena za 20l okolo
    170zł. Glikol należy wymieniać co 5 lat a czasem częściej.
    Niech będzie 5 wymian i doliczamy kolejne 595zł.
    Nie znam ceny czynnika chłodniczego bo to też zależy jaki będzie zastosowany
    w pompie i zalezny jest od rodzaju sprężarki ale nie jest to trwały środek i
    też trzeba go wymieniać lub uzupełniać. Koszt tego w ciągu 25 lat to około
    500zl
    Z 27tys zł zrobi się więc 35500zł a to oznacza czas pompy ciepła po 34
    latach.
    Weź jeszcze pod uwagę że instalując PC zmuszony jesteś do budowania domu z
    akumulacją ciepła gdyż II taryfa to tylko w nocy a w dzień zaledwie 2
    godziny. Taki dom to dodatkowe niemałe koszty których w moim domu nie
    poniosę.
    Czy policzyłeś te koszty? Czy uczciwie przedstawisz klientowi wszystkie
    związane z PC koszty?
    Zapewniam cię że zwrot 34 lata to zarąbiście optymistycznie. Jest więcej
    rzeczy do popsucia się i więcej niewiadomych jak choćby zmienne warunki
    geotermalne.
    Jest udowodnione że nie mając obfitych wód gruntowych sprawność dolnego
    żródła w sezonie grzewczym drastycznie spada a wtedy twoje COP może wyniesie
    wtedy 2,0 albo 1,5 a to oznacza że zwrot będzie po 100 latach... Może.

    Zamiast inwestować w drogie obecnie zabawki jak PC lepiej pomyśl o pierwsza
    lepszej lokacie.
    Na początek 27tys zł na lokacie 5,5% po odliczeniu podatku Belki daje mi
    zysk 1200zł rocznie a to jest ponad połowa rachunku za zuzyty gaz
    i niemalże tyle co rachunek za prąd w niewygodnej II taryfie do zasilania
    pompy ciepła.
    Po 26 latach jest to już 35tys zł wydanej kasy. Mój szwagier używa 20 letni
    kocioł Tez Vaillant i nie ma zamiaru go wymieniać bo się nie psuje więc po
    co?
    Zastanów się więc co wybrać mając więc do dyspozycji 30tys zł. Drogie cacko
    bez żadnej gwarancji zwrotu czy pewny zysk z lokaty.

    Marek