    From: "Maniek4" <s...@c...chrl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Date: Sun, 28 Feb 2010 22:10:41 +0100
    <3...@4...net> <hm8r87$8ug$1@news.onet.pl>
    <155phwfk0jd60.yiox5dzp2lv0$.dlg@40tude.net>
    <hm950d$fi0$1@news.interia.pl> <hm975d$fsh$1@mx1.internetia.pl>
    <hm966s$h1e$1@news.interia.pl>
    <f...@1...googlegroups.com>
    <hm9gr5$3ip$1@news2.ipartners.pl> <hm9i3k$5aq$1@news.onet.pl>
    <7...@v...googlegroups.com>
    <hm9n1s$5hr$1@news.interia.pl>
    <8...@q...googlegroups.com>
    <hm9p92$81s$1@news.interia.pl>
    <f...@q...googlegroups.com>

    news:fd371cd0-b8aa-4323-993b-

    > No jak to nie widzisz.. Zeby odzyskac energie od solara - musi sie
    > "uzbierac" odpowiednia ilosc energii w samym solarze, zeby powstala
    > roznica temperatur, bez ktorej uzyskanego ciepla nie
    > przetransportujesz do systemu grzewczego.

    Solar w kazdym momencie bedzie lepszym odbiornikiem ciepla niz okno w domu.
    Nie wierzysz to sprawdz, czy parapet pod oknem jest w stanie rozgrzac sie w
    sloneczny dzien do temperatury kolektora chocby w tym linku:
    http://www.solver.katowice.pl/
    Pracujaca pompa nie jest tu bez znaczenia.

    > Pozatym dookola solara masz
    > -20 st C :) Powiesz, ze dookola domu tez.. Tyle, ze energia ktora
    > wpada w solar nie jest wykorzystywana dopoki nie bedzie jej tyle, ze
    > oplaci sie transportowac.

    Oplaci sie zawsze jezeli tylko kolektor w moim przypadku osiagnie nastawiona
    roznice 5C miedzy temp. kolektora a temp. przy dolnej wezownicy. Ale ja nie
    o tym. Pisze o mozliwych do uzyskania temp. w ciagu dnia slonecznego w
    sezonie grzewczym i temp. kiedy slonce nie grzeje, pompa nie pracuje a temp.
    kolektora to temp. maksymalna do uzyskania w ogole. Przyjmuje, ze nic poki
    co nie jest w stanie rozgrzac sie bardziej od slonca jak kolektor sloneczny.
    Czy grzalo w listopadzie, grudniu, styczniu i lutym juz pisalem. Cztery
    najwazniejsze miesiace w roku do ogrzania a slonca jak na lekarstwo. Co ma
    grzac jak w kolko chmury i slonce daleko? Na solarze w dzien pelnego
    zachmurzenia ostatnimi dniami mam nawet 30C przy pracujacej pompie, przeciez
    nie czujesz nawet takiej temp. stojac przy oknie.

    > W czasie kiedy sie ta energia w solarze
    > zbiera, caly czas ucieka na zewnatrz.. I jak slusznie zauwazyles - w
    > niektore dni nie ma wogole zadnego uzysku. Dlaczego? Nie dlatego, ze
    > zadna energia do solara nie wpadla,

    A wlasnie dla tego. Jak do solara nie wpadla to skad ma sie wziac w oknie
    domu? Co Ci po mozliwej do uzyskania temperaturze na kolektorze -10C jak na
    dworzu -20 i brak slonca? Co Ci nawet po +10C jak w domu +20? Ja nie pisze o
    uzyskiwanej energii, a o max. temperaturze kolektora na dachu a to podobno
    super absorber nie jakies tam okno i dywan na podlodze. Z takich temp.
    energii uzytecznej w tym przypadku nie bedzie.

    > a dlatego, ze to co wpadlo zostalo
    > odebrane przez chlodne powietrze na zewnatrz i nie wytworzyla sie
    > odpowiednia roznica temperatur :) Poprostu sprawnosc solara jest mala,

    To kolektor prozniowy, straty sa minimalne.

    > straty na zewnatrz duze. A to, co wpadnie do domku, liczy sie w 100% w
    > bilansie cieplnym :)

    Etam. Kolektor przyjmijmy plaski, ten podobno z wiekszymi stratami.
    http://www.roth-polska.com/files/Kolektor_plaski_Hel
    iostar_218_informacja_techniczna(1).pdf
    Pojemnosc wodna to niecale 1,3 litra przy powierzchni czynnej absorbera
    blisko 2m^2. Taki kolektor zima moze orientacyjnie ogrzac te 1,3 litra
    glikolu jaki sie w nim znajduje do temperatur jakie pisalem wyzej, tak
    przyjmijmy w uproszczeniu. Temperatura kolektora to temp. znajdujacego sie w
    nim glikolu przy niepracujacej pompie. Sadzisz, ze to duzo i ze przeklada
    sie to na zyski w domu? Oczywiscie jak bedzie slonce to bilans sie poprawi,
    ale gdzie ono jest i do tego nie dluzej jak 5 godzin? Dopiero w lutym
    zauwazylem docierajace wieksze promieniowanie do kolektora w pochmurne dni.
    Na dzis bez wiekszego problemu kolektor nagrzewa przeplywajacy glikol
    1,2L/min do temp. blisko 30C. Dopiero teraz mozemy mowic o energii. Temp. na
    zewnatrz nie ma az tak duzego znaczenia. A to w dalszym ciagu kolektor,
    parapet przy oknie ma temp. otoczenia.

    > O, teraz piszesz z sensem. Slonce daje energie nawet przy totalnie
    > zachmurzonym niebie. Gdyby chmurki pochlanialy w calosci
    > promieniowanie - mielibysmy przez wiekszosc zimy dluuga noc :-)

    Ile z tej energii zachmurzonego nieba wykorzysta dom przez okna od poludnia?
    Jaki jest kat padania na powierzchnie wewnatrz? Meble i podlogi pokryte masz
    absorberem?

    > Zupelnie zle na to patrzysz! A gdyby na dworze w tym samym czasie nie
    > bylo -20st C, tylko +20st C i panowaly takie same warunki pogodowe ->
    > to ile wedlug Ciebie pokazywalby czujnik temp. w solarze? :) Moim
    > zdaniem (bez liczenia strat etc) - 59st C :) Patrzysz zle na energie.

    To jest temp. kolektora, energia bedzie wtedy jak wlaczymy pompe i temp.
    kolektora nadal bedzie wyzsza od glikolu na wejsciu. Im zimniejsze wejscie
    tym nizsza temp. kolektora. Problem polega na tym, ze zima kolektor nie
    rozgrzewal sie nawet do 20C i pompa sie nie wlaczala. To zadne zyski dla
    domu.

    > Podgrzanie czynnika w solarze z -20st do +19st C to X kWh energii.
    > Tyle energii mialbys w domu wiecej gdybys w miejscu solara mial
    > okna :) Slonce nie daje +19st C, slonce daje energie, a temperatura
    > zalezy od wielu innych czynnikow (temperatura poczatkowa, gestosc,
    > kubatura i tak dalej). I tak w szkieletorze moze podgrzalbys wnetrze o
    > 5st C, a w ciezkim murowanym domu o 1st C.

    Przy pracujacej pompie nie mamy do czynienia z poczatkowa temp. -20C, bo
    glikol wplywajacy do kolektora ma temp. dolnej wezownicy, czyli powiedzmy
    +10C w najgorszym wypadku. Bez przeplywu kolektor moze osiagnac w zimowy
    sloneczny dzien i 80C, ale po wlaczeniu pompy robi sie powiedzmy te 20.
    Roznica temp. 10K i nie bedzie to 10kWh.
    Tylko widzisz, ja celowo pisze o temperaturach. Jezeli temp. "stojacego"
    kolektora wynosi 20C to jaki to zysk dla domu jak temp. wewnatrz wynosi tez
    20C? Moc rowna sie zero. Zysk moze jakis byc przy scianach jednowarstwowych,
    przy ocieplonych pomijalny.

    > Ale ten czas wynika tylko i wylacznie ze zbyt duzych strat do
    > otoczenia przez ten solar.

    No jak strat przez solar? To wschod i zachod slonca. W nocy przeciez slonca
    nie ma. :-)

    > Jak slonce wpada do domu to cala energia w
    > nim juz zostaje.

    Ta energia musi miec moc a nie ma.

    > A przy okazji - wczoraj rozmawialem ze znajomym ktory ma firme
    > wykonujaca dachy -> byl ostatnio na szkoleniu gdzies u jakiegos
    > niemieckiego producenta dachowek i z ciekawostek - pomacal sobie juz
    > produkowane "dachowki - solary" - laczy sie je jedna z druga jakims
    > specjalnym wezykiem i w ten sposob mamy "solara" powierzchni
    > ~200m2 :-) Cena materialu na dach 200m2 -> ok 120 tys pln.

    :-DDD
    120tys. :-)

    Szkoda, ze nie wiedzialem wczesniej... Dachu mam 400m, chyba ze tylko od
    poludnia walnac... :-)

    Pozdro.. TK