  • Data: 2010-02-28 23:04:39
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 28 Lut, 23:15, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > 1. Skoro solar ma wieksze straty od parapetu to jak myslisz, jakim cudem ma
    > wyzsza temperature?

    Bo:

    1. Cala energia w solarze skupiana jest na bardzo malej powierzchni w
    stosunku do powierzchni np. parapetu. Sam pisales, ze w samym solarze
    masz tylko 1,3l glikolu. Caly czas mylisz temperature z energia.
    Gdybys mial tam 2,6l glikolu - to przy identycznych warunkach
    pogodowych solar przyjalby dokladnie taka sama ilosc energii, mimo, ze
    temperatura w nim bylaby dwa razy nizsza!

    2. Energia z parapetu odrazu jest rozpraszana do srodka domu, bo nic
    tej energii nie ogranicza (izolator - w solarze proznia).

    Popatrz na to inaczej -> w lecie na parapet pada slonce, parapet np.
    ma 50 st C. Teraz wez soczewke i skup promienie w jednym punkcie. Co
    sie stanie wiadomo - w tym punkcie wzrosnie kilkukrotnie temperatura i
    prawdopodobnie wypalisz sobie parapet (jak nie jest z kamienia;-)
    Wedlug Twojego rozumowania to jest niemozliwe, bo przeciez slonce
    dawalo tylko 50stC, a tu nagle zrobilo sie 200st C :) Wszystko zalezy
    od powierzchni i materialu na ktory pada promieniowanie.

    Wyobraz sobie teraz - pochmurny dzien, wydawalo by sie bez slonca.
    Biezesz duuuuuza soczewke srednicy kilku metrow. Bedzie, czy nie
    bedzie w srodku "goraco" ? :)

    Jeszcze jedno doswiadczenie. Biezesz szklanke wody i stawiasz ja na
    zewnatrz przy -20st C i skupiasz na niej soczewka promieniowanie. Woda
    zwieksza swoja temperature. Teraz to samo robisz ale ze szklanka
    umieszczona na parapecie wewnatrz domu gdzie panuje +20st C. Wedlug
    Ciebie nie ma znaczenia temperatura otoczenia wiec woda powinna
    zwiekszyc temperature w takim samym czasie o taka sama wartosc :)
    Zwiekszy czy nie ? :D

    Ze szklanka polozona na zewnatrz dojdzie w koncu do zrownowazenia
    energii - tj. tyle samo energii bedzie dostarczane, co rozpraszane
    (przez konwekcje, poprostu przez scianki szklanki na zewnatrz) i
    ustali sie jakastam stala temperatura. Jezeli szklanka bedzie w domu -
    tez dojdzie do takiego stanu, tyle ze temperatura bedzie znacznie
    wyzsza! Mozesz dobrac tak soczewke, zeby w szklance na zewnatrz bylo
    np. 15 st C. Z identyczna soczewka w srodku i przy identycznych
    warunkach - w srodku w szklance bedzie wyzsza temperatura! A wedlug
    Ciebie "15stC" to za malo zeby energie wykorzystac w domu :)

    Energia to nie temperatura! Caly czas to mylisz. Mysl o energii jako o
    kWh, a nie o temperaturze i przekonasz sie, ze uzyski z solara nie
    maja nic wspolnego z uzyskami energii przez szyby w bilansie cieplnym
    domu :)

    > Balem sie wlasnie dzielenia wlosa na czworo z pobocznego przykladu.
    > Poczatkiem dyskusji byly zyski z okien zima. Teraz bedziemy liczyc solary.

    Bo to Ty porownales energie sloneczka padajaca przez okna to zyskow w
    solarach :) Jednego i drugiego nie da sie porownac.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.