    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wytrzymalosc dachu
    Date: Sun, 15 Jan 2012 20:58:58 +0100

    Użytkownik Przemek napisał:
    > Pytanie tera takie: jak masz wykonane polaczenie krokwi z
    > platwia? Czy podcinana byla krokiew czy platew, czy moze po prostu bez
    > podciec krokiew oparta na platwi i polaczone to plytkami? Jesli masz
    > podciana krokiew w celu oparcia na platwi to jest to dla krokwi bo tam masz
    > zmniejszony przekroj a najwieksze momenty zginajace bo to srodkowa popora.

    Na krokwiach są zaciosy i to one opierają się na płatwiach. Płatwi
    majster nie podcinał - jedynie zaciął je po zewnętrznych krawędziach
    tam, gdzie wystają na zewnątrz, żeby estetycznie wyglądały.

    > Ze sniegiem tez nie tak hopsiup- 200kg a raczej 2 kN na kazy m3 wazy wg
    > normy snieg osiadly (kilka godzin lub dni po opadach) ale mokry moze juz
    > wazyc 4 kN na kazdy m3 a jak bedzie zlodowacialy to nawe 6-7 kN na kazdy m3.
    > A zlodowacialy moze powstac poprzez cykliczne opady oraz gdy w przerwach w
    > ciagu dnia slonce go nagrzewa wiec sie troche topi a w nocy nastepuje mroz.
    > Generalnie z tym jest zawsze problem i ja sie nie spotkalem w projektach z
    > okreslaniem np max grubosci sniegu jaka moze zalegac bo ta sama grubosc
    > pokrywy snieznej moze sie bardzo roznic ciezarem objetosciowym.

    To jasne, jednak ciężar świeżego śniegu będzie raczej zawsze taki sam, a
    z praktyki widzę, że ten starszy i w czasie odwilży, zjeżdża kiedy jest
    go więcej. Jedynie w koszach się gromadzi.
    Jednak takich warstw na dachu bym się nie spodziewał :-), bo po
    przekroczeniu pewnej grubości śnieg już pod własnym ciężarem zacznie
    zjeżdżać - w końcu dach jest stromy i nie widzę szans, by aż ponad
    metrowa warstwa się na dachu utrzymała. Jak jest odwilż, to z łoskotem
    zjeżdża, a jak jest mróz, to śnieg jest suchy i puszysty - teraz na
    przykład mimo, że na ziemi jest z pół metra, na dachu nie ma go wiele,
    bo wiatr z górnych części śnieg pozwiewał - tam jest cieniutka
    warstewka, a niżej na okapach po kilkanaście cm.

    > Z twych wypowiedzi sadze ze projektant chyba uwzglednil w obliczeniach ze
    > przy maksymalnym sniegu dziala maksymalne obciazeniem wiatrem co raczej nie
    > wystepuje u nas- Duze wichury wystepuja poza sezonem zimowym- wiec takie
    > uwzglednienie tgo w obliczeniach jest na korzysc bezpieczenstwa.

    Oj są wichury są..., ale ja w dolince jestem i mam w sąsiedztwie trochę
    drzew, więc i siła tego wiatru u mnie nie jest aż taka duża :-).

    pozdrawiam
    Robert G.