    From: robertr <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: YTONG - kontar - STYROPIAN
    Date: Thu, 10 Mar 2011 02:14:48 -0800 (PST)

    . Dyfuzja pary wodnej przez styropian rowna sie zero i
    > ocieplenie nie wyschnie nigdy. Sa w sieci artykuly na ten temat, mierzona
    > wilgotnosc zdjetego ocieplenia po paru latach.
    >
    > Pozdro.. TK
    >
    > Pozdro.. TK

    Tu jest chyba sedno problemu. Widziałem mur po zdjęciu styropianu po
    10 latach użytkowania i cegły wyglądały lepiej niż fabryczne - były
    bardziej suche.
    Tynk podlega ekstremalnemu działaniu - latem + 40 zimą - 25. Występują
    olbrzymie naprężenia na powierzchni tynku, erozja spowodowana
    wnikaniem wody deszczowej. Sądzę że elastyczny tynk na styropianie
    lepiej to zniesie niż tynk na ścianie 1W.
    Ponadto dyfuzja pary wodnej. Zimą występuje ekstremalna różnica w
    wilgotności bezwzględnej pary wodnej - wewnątrz mieszkania może
    dochodzic do 10 g/m3 na zewnątrz może byc poniżej 0,5 g/m3.
    Wynikająca z tego dyfuzja pary przez ''oddychającą'' ścianę 1W
    wywołuje gdzieś w tej ścianie tzw punkt rosy a trochę dalej - punkt
    zamarzania wewnątrz ściany. Czyli wewnątrz następuje ciągłe
    zamarzanie/ odmarzanie wraz z wahaniami temperatury zewnętrznej.
    W ścianie 2 W oba te punkty wypadają gdzieś w styropianie i nie mają
    wielkiego wpływu na trwałośc ścian (konstrukcji całego domu).
    Czynnik trwałości ścian domu też trzeba uwzględniac w obliczeniach
    ekonomiki stosowania.