    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: YTONG - kontar - STYROPIAN
    Date: Mon, 14 Mar 2011 13:03:55 +0100

    W dniu 2011-03-12 10:34, janusz_kk1 pisze:

    > Akurat tak się składa że z zwaodu jestem budowlańcem z doświadczeniem
    > i wykształceniem, dlatego daję rady jakie uważam za najlepsze, nie
    > patrzę na
    > marketing czy modę, a że sam ostatnio budowałem to także na sobie
    > mogłem wypróbować różne materiały, kiedyś wybudowałem z pustaków z
    > (oświccie mnie
    > kulki z wypalanej gliny) i widząc że to marny materiał i ma dużo wad
    > odradzałem go innym aby w to g...o nie brneli.
    > Teraz budując się po raz drugi przejrzałem całą masę materiałów izestaw
> [...]

    Oj obawiam się o twoją fachowość - troszkę bzdur napisałeś, a zwłaszcza
    jako budowlaniec powinieneś wiedzieć jak unikać mostków przy ścianie 1W
    - niestety ty zakładasz, że będą okna przemarzać i będzie tam pleśń - to
    akurat bardziej zależy od samych okien i wentylacji niż od ściany i przy
    1 jak i 2W możesz mieć pleśń.
    Co do zaś samego bloczka Ytong - to główny jego skład to WAPNO i PIASEK,
    ten pierwszy składnik ma pewne właściwości poczytaj sobie jakie.

    Co do ściany 3W - to powielanie mitów i nie jest tak różowo jak ją
    wszyscy chwalą. Ściana wymyślona by było ciepło i trwale. Z tym, że w
    czasie kiedy najczęściej budowano z niej domy to ocieplenie miało 5 cm.
    Często robiono ją bez zachowania jakichkolwiek technologii... - to inna
    sprawa więc nie będę pisał.
    Wyobraźcie sobie w dzisiejszych czasach budowanie ściany 3W - przy
    założeniu, że ocieplenia ma być 15 cm, szczelina wentylacyjna (2 cm), do
    tego cegła 15 cm i pustak 24 cm i tynki 4 cm wychodzi mur grubości 60
    cm. - no jak ktoś buduje zamek to ok.
    Po co w dzisiejszych czasach robić coś takiego skoro na styropian można
    położyć wystarczająco mocny tynk, bądź obłożyć całość płytką

    Co za normę sobie producenci betonu komórkowego załatwili.
    Po pierwsze trzeba stwierdzić, że tylko jeden producent: Ytong zapewnia
    utrzymanie norm i ma je jako takie bez ściemy, no może znajdzie się
    jeszcze SOLBET i parę innych mniej znanych - tylko czy aby na pewno.

    Dobra ekipa do ściany 1 W - równie dobrze możesz napisać - dobra ekipa
    do ocieplenia. Większość błędów popełnianych to te same co przy zwykłym
    murze. Choć normą jest budowanie ścian pod ocieplenie pod sam dach.
    Takich niestety mamy fachowców.

    Trzeba zauważyć jeszcze jedną rzecz o której nikt nie raczy pisać i
    porównywać

    Ytong 36,5 klasy 400 był stosowany kiedy na mury dawano od 5 do 12 cm
    styropianu. Najczęściej 10 i to w jednej warstwie bez zakładek - ale to
    pewnie nie błąd ocieplenia bo takowych w styropianie się nie popełnia.

    Teraz mamy Ytong szerokości 40 cm i klasy 350 - więc porównajcie te
    swoje 15 cm styro + mur z tym materiałem.

    Ciekawe, że przy okazji nikt nie pisze o keramzycie, czy ceramice ale w
    wersji i normach na mur 1W, - wprawdzie ten wątek tego nie dotyczył ale
    jakoś wydaje mi się by mieć pełny obraz "idealności" styropianu trzeba
    by o tym wspomnieć.

    Jestem już po budowie swojego domu "stety" z Ytonga 36,5 klasy 400 na
    czas kiedy był on budowany spełniał on wszelkie normy nawet je
    przewyższał, ba na tamten czas z wyliczeń wychodziło mi, że uda mi się
    zaoszczędzić (kilka tys.) tak budując (głównie za sprawą darmowego
    tynkowania przez teścia). Za 15, 20 lat może pojawi się jakiś nowy
    materiał izolacyjny, który będę mógł do ściany przykleić, i uzyskać
    lepsze parametry, na dziś za ogrzewanie płacę mniej niż moi znajomi
    mieszkający w podobnych (kubaturowo) domach ocieplonych styropianem. I
    nie dość, że mniej płacę to jeszcze mam cieplej.

    Oczywiście nie twierdzę, że styropian jest zły - Za to większość
    walczących zaciekle o wyższość styropianu nad Ytongiem to jacyś
    fanatycy, którzy przedstawiają jakieś argumenty przeciw Ytongowi,
    zamiast skupić się nad zaletami styropianu i udowodnić faktycznie jego
    wyższość. No ale już ktoś tu wspomniał - każda sroka swój ogon chwali
    (chyba coś takiego). Są dwie takie dyskusje gdzie podawane argumenty
    przeciw są chybione - pierwsza to ta przeciw ścianie 1W, a druga to
    przeciw kominkowi z płaszczem, jeden z często podawanych argumentów
    przeciw to: za rok nie będzie ci się chciało palić w kominku...
    albo kotłownia w salonie - palę 2 rok (przerzucam w roku przez salon
    około 8 mp drewna) i anie mi się nie znudziło, ani nie mam kotłowni w
    myśl niektórych czyli nie mam brudu, smrodu,...
    Przypomnijcie sobie jakiś czas temu obiegowo krążyły opinie, że kominki
    z płaszczem mogą wybuchnąć, jakoś do tej pory nie słyszałem o takim
    zdarzeniu. A co było z podłogówką...
    Puki zwolennicy styropianu nie wyjdą zbrojnie na innych i na siłę nie
    będą wszystkich nawracać to miło jest podyskutować.
    Ariusz