    Subject: Re: Ytong Multipor - ocieplanie od środka
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 10 Jun 2016 14:44:33 +0200

    W dniu 2016-06-10 o 12:22, Budyń pisze:

    > u siebie musialem docieplic biuro w suterenie. Dalem styropian 5cm od srodka - z
    zewnatrz tez jest 5cm,ale nie bylo mozliwosci pogrubic. Mam w koncu cieplo, mech nie
    wyłazi, zapaszkow nie ma. No to mysle ze ten ytong bedzie ok.

    > b.

    Ja miałem okazję kilka razy widzieć ściany po zerwaniu styropianu, który
    był kładziony kilka-kilkanaście lat wcześniej od środka. W każdym z tych
    przypadków były wykwity na ścianach. W jednym z przypadków ściana ściana
    była cała czarna od pleśni, a przed zerwaniem styropianu w domu był
    okropny zapach stęchlizny. Dlatego nie odważyłbym się na takie ocieplenie.

    U Ciebie z tego co pamiętam jest chyba od 5 lat. Pozostawiałeś jakąś
    lukę wentylacyjną, czy bezpośrednio kleiłeś do ścian?

    W przypadku Multipora zalecają aby każdy bloczek podczas klejenia
    docisnąć, a później przesunąć, żeby się zassał i dobrze przylegał. Może
    w tym jest myk, żeby nie pozostawiać większych szczelin. Sam Multipor
    jest materiałem o bardzo dużej przenikalności pary i dlatego para, która
    się skropli pomiędzy tym bloczkiem, a ścianą szybko wysycha.

    Tylko czy faktycznie zapobiega to powstawaniu grzyba?

    Ludzie budują całe ściany nieocieplane z Ytonga i tam też dochodzi do
    skraplania pary. Tyle, że w przypadku takiego jednorodnego materiału,
    punkt rosy jest ruchomy i ciągle się zmienia. Zatem jeżeli coś się
    skropliło w jednym miejscu jednego dnia to na drugi dzień może w tym
    miejscu już być taka temperatura, że następuje odparowanie.

    W przypadku ściany zbudowanej z niejednorodnych materiałów o dużej
    różnicy współczynnika lambda i montażu ocieplenia od wewnątrz, zawsze
    będzie tendencja do skraplania się pary w jednym miejscu tj. w miejscu
    styku tych dwóch materiałów, ponieważ krzywa temperatur zawsze tu będzie
    mocno nachylona.