    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zakup nieruchomosci z zamiana w rozliczeniu.
    Date: Sun, 4 Mar 2012 22:01:23 +0100

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości
    news:4f53b568$0$1216$65785112@news.neostrada.pl...
    > On 2012-03-04 18:35, Plumpi wrote:

    > Płacisz od różnicy *tylko* w przypadku jeśli zamieniacie lokal mieszkalny
    > stanowiący odrębną nieruchomość lub własnościowe spółdzielcze prawo do
    > lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu.

    Konkretnie chcę zamienić lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość
    (osobna księga wieczysta) w zasadzie na 2 nieruchomości składające się z:
    działki zabudowanej domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz drugiej
    działki niezabudowanej, stanowiących oddzielne nieruchomości.

    > W pozostałych przypadkach PCC płacisz od bardziej wartościowej
    > nieruchomości.
    >
    > Sugeruję zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
    > - przy zamianie PCC płacą strony czynności solidarnie (warto określić w
    > umowie zamiany, który z Was płaci),

    Podjąłem się pokryć wszystkie dodatkowe koszty, które wystąpią.

    > - PCC płacisz od wartości *rynkowej*. Czyli lepiej zawczasu zatroszczyć
    > się na przykład o posiadanie operatów szacunkowych dla obu nieruchomości.
    > Na wypadek, gdyby okazało się za 4.5 roku, że US zakwestionuje Wam kwoty w
    > umowie i przyjdzie Ci "kopać się z koniem".

    Operat jest zrobiony dla kupowanych przeze mnie nieruchomości. Zakładamy, że
    ustalona cena mieszkania do aktu notarialnego będzie wyższa od kwoty jego
    sprzedaży oraz od ceny rynkowej takiej nieruchomości. Jako zabezpieczenie
    interesu tamtej strony zaproponowałem wpłatę wadium zwrotnego, z którego po
    sprzedaży mieszkania ma być pokryta różnica pomiędzy przyjętą wartością w
    akcie notarialnym, a rzeczywistą, niższą kwotą uzyskaną ze sprzedaży tego
    mieszkania. Reszta wadium ma być zwrócona po sprzedaży mieszkania.
    Czy dobrze rozumujemy, że w tym przypadku nie wystąpi dla tamtej strony
    podatek dochodowy, ponieważ cena sprzedaży będzie niższa od ceny w akcie
    notarialnym? Obecne prawo mówi, że podatek płaci się od różnicy stanowiącej
    nadwyżkę pomiędzy ceną nabycia, a ceną zbycia, pomniejszoną o wszelkie
    dodatkowe koszty takie jak taksy notarialne, koszty pośrednictwa.
    Teraz kwestia wadium - czy od ustanowienia wadium płaci się podatki?

    > Byłbym ostrożny z takimi deklaracjami, żeby nie okazało się, że ktoś tam
    > prowadzi niezarejestrowaną działalność gospodarczą ...

    Tu sprawa jest czysta, bo na 100% jest to osoba prywatna, która nie trudni
    się taką ukrytą działalnością. Ta transakcja ma sprzedającemu zabezpieczyć
    jego interesy, a mnie ułatwić i przyspieszyć transakcję. W rzeczywistości to
    ja mam dalej prowadzić sprzedaż tego mieszkania i to ja mam ustalać uzyskane
    kwoty z jego sprzedaży. Tamten ma tylko podpisać akt notarialny.
    Jedną z opcji jest, że sprzedajacy będzie czekał na pieniądze uzyskane ze
    sprzedaży mieszkania, ale z kolei chciałby zabezpieczenie hipoteczne na tym
    mieszkaniu lub na domu. W przypadku domu trochę się obawiam, że gdyby doszło
    do (odpukać) śmierci sprzedającego to upomną się o hipotekę jego
    spadkobiercy i mogę mieć z nimi problem. Mogę się zgodzić na hipotekę
    mieszkania, ale to może z kolei odstraszać potencjalnych klientów.
    Wolę aby sprzedajacy przejął mieszkanie na własność do chwili jego
    sprzedaży. Teraz się zastanawiam kiedy mnie bedzie to drożej kosztowało czy
    w chwili przekazania praw własności czy też kiedy ja bym sprzedał to
    mieszkanie jako właściciel. Gdybym to ja sprzedał mieszkanie to nie
    płaciłbym w ogóle podatku od sprzedaży. Być może, że uda mi się znaleźć
    nabywcę i sprzedam mieszkanie zanim podpiszemy akt notarialny.