    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: dom autonomiczny
    Date: Tue, 13 Jun 2017 20:55:59 +0200

    Lisciasty pisze:

    > Tam poza zmianami podatku były też jakieś machloje z certyfikatami,
    > że kiedyś tam dostawało się za MWh zielonej energii parę stówek
    > a teraz dostaje się stówkę czy jakoś tak i przestało się opłacać.

    To nie jest dokładnie tak, że "się dostaje ileś". Certyfikaty są
    papierami, którymi się handluje na giełdzie towarowej i warte są
    tyle, ile ktoś w danym momencie chce zapłacić. Wytwórca energii
    (ten duży) musi ileś procent wytwarzać na zielono. Albo robi
    to sam, na przykład paląc choinkami w elektrowni, albo kupuje
    świadectwa moralności na rynku. Ma jeszcze trzecie wyjście --
    zapłacić "opłatę zastępczą", czy jak jej tam. Ta jest stała
    i znana, chyba 270 zł za MWh tego, co powinno być zielone, a
    nie jest. W każdym razie tyle było kilka lat temu, gdy się tym
    interesowałem. Na logikę biorąc, to te zielone papiery powinny
    mieć cenę zblizoną do opłaty zastępczej.

    No i tu są faktycznie jakieś machloje. Bo są tacy, co opłatę
    wnoszą. A z drugiej strony na rynku certyfikatów bywa niezła
    huśtawka -- albo poniżej stówki, albo czasem koło trzech.
    Zielony papier cierpliwy jest -- zdaje się, że możne przechodzić
    z rąk do rąk z dziesięć lat, zanim będzie umorzony w akcie
    eliminacji CO2 z atmosfery. Normalna panie spekulacja. Ktoś
    sobie płaci zastępczo, bo ma kasę. Kto inny musi sprzedać się
    za stówkę, bo kasy nie ma, za to ma długi.

    --
    Jarek