  • Data: 2010-04-11 09:08:09
    Temat: Re: dom parterowy z użytkowym poddaszem w przyszłości
    Od: "pluton" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zastanawiam nad budową domu. Najpierw myślałem o projekcie parterowca z
    > użytkowym poddaszem, ok 140m2 pow cał. Jednak dochodzę do wniosku, że ze
    > względów finansowych optymalny byłby parterowiec ok 80-90m2. Czy mając
    > projekt z 2-spadowym dachem, warto myśleć o zagospodarowaniu poddasza w
    > przyszłości, czy to nie ma sensu ?
    > Znalazłem projekt, który mi odpowiada - na 4 osoby, 85m2 na parterze, ale
    > czy przygotować go do ewentualnej adaptacji poddasza (podnieść ścianę
    > kolankową, może jakieś instalacje już wyprowadzić) ? A może wziąć większy
    > kredyt i wybudować od razu 2-poziomowy ?
> [...]

    Doświadczeń oczywiście nie mam, ale jakieś tam przemyślenia - tak.

    1) 90m2 to jak mieszkanie w blokach. Ja zaplanowałem 150m2 mimo, że to za
    dużo dla mnie.
    100m2 open space, 20 m2 sypialnia, 30 m2 łazienka.

    2) finanse: zarówno piwnica jak i poddasze to moim zdaniem substandardowe
    pomieszczenia
    uzyskane superstandardowym kosztem. Trochę nadużywam tych określeń, ale są
    one
    niezłe według mnie. Nie będę objaśniał dokłądnie, o co mi chodzi, ale podłóż
    sam pod te określenia jakąś treść, wtedy sam się przekonasz czy taki pogląd
    jest słuszny czy nie.

    3) na stare lata nie będzie ci się chciało latać po schodach

    4) łatwiej i taniej ociepla się podłogę, niż krokwie; a energoa będzie
    drożeć w pioruńskim tempie :(

    Podsumowanie:
    - tylko parter, żadnych piwnic i poddaszy użytkowych
    - poddasze na cele techniczne (rekuperatory, klimy, hydrofory,
    centralny odkurzacz itp. itd.

    Jeżeli plan zagospodarowania pozwala i wizualnie bryła budynku nie ucierpi,
    to podnieś sobie oczywiście ścianę kolankową. Koszt niewielki, 3 -4 warstwy
    bloczka,
    trochę fi12 na drugi wieniec i to wszystko.

    Co do dachu, to moje gusta są zdecydowanie za kopertą.
    Dwuspad jakoś mi nie pasuje :)

    Jeżeli jednak jesteś zdecydowany na poddasze użytkowe, a kasy nie ma -
    zrób parter i przygotowanie pod rozbudowę. Jak się pojawi kasa
    i będzie czas, żeby dłubać i się bawić - będziesz mógł w przyszłości
    to poddasze adaprować.

    --
    pozdrawiam
    Nullification