  • Data: 2016-11-18 11:00:11
    Temat: Re: fotowoltaika - jakie realne uzyski?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Lisciasty pisze:

    > A no już widzę.

    Tu na miejscu będzie zagadka: w pierwszym dniu lata w którym miejscu
    na Ziemi poziomo umieszczony panel wytworzy najwięcej energii w ciągu
    doby? Intuicja zgadującego przeważnie błądzi gdzieś w okolicy równika,
    przenosi się do strefy zwrotnikowej i zazwyczaj tam utyka. Prawidłowa
    odpowiedź, że na biegunie północnym, zaskakuje. Niektórzy od razu reagują,
    że oczywiście tak myśleli, bo to oczywista oczywistość, że jak całą dobę
    słońce świeci nad horyzontem, to przez 24 godziny scałkuje się więcej
    niż przez 12 równikowych godzin. Guzik, nie żadna oczywistość. To przy
    takim nachyleniu osi Ziemi, jakie mamy, tak jest. Bieguny dostają więcej
    energii, niż strefa zwrotnikowa. Ale niewiele więcej. Nie da się tego
    odgadnąć ani policzyć w pamięci. Gdyby nachylenie było ze trzy stopnie
    mniejsze, to by tak nie było.

    W każdym razie te nasze północne kalkulacje nie są proste, a meteorologia
    jest w nich nie mniej ważna od geometrii. Zimę, tę naszą noc polarną,
    w dodatku przeważnie zachmurzoną, przeważnie najlepiej sobie darować.
    A latem kombinować tak, by łapać jak najdłużej, a nie tylko w południe.

    > I jeszcze mnie odchyłką nazywa :0

    A jak mam nazywać? My tu wszyscy same odchyłki jesteśmy.

    --
    Jarek