  • Data: 2009-06-28 03:59:39
    Temat: Re: grubość ścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Od: robertr <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 27 Cze, 12:24, MichałG <g...@w...pl> wrote:

    > Tak! Nie tylko słyszałem ale i widziałem. Projektowałem też roboty
    > zabezpieczające. Obiekt to nowa szkoła. Sciany piwniczne wymurowano z
    > bloczków ytong gr 24 cm i obciazono gruntem (po wykonaniu izolacji) do
    > wys ok 2,30m od posadzki.  Po ok. 2 latach sciana została wepchnięta o
    > ok. 20-30 cm do wnętrza piwnicy (była tam jadalnia).
    > Przy okazji do przepiścy - parcie gruntu jest (może byc) znacznie (ok
    > 2x) wieksze od parcia wody o tej samej wysokości, a ściana nie przenosi
    > ciśnienia (parcie jednostkowe) lecz całkowity napór - obrazowo to wiele
> [...]

    Pewnie się trochę wygłupiłem z moim przykładem, ale tylko trochę.
    Zwróć uwagę że w tym przypadku Ytong jest fatalnym materiałem
    konstrukcyjnym - niska wytrzymałość na ściskanie i chyba nie przenosił
    tu sił ściskających - myślę że wszystko siedziało na innych
    elementach.
    Ogólnie chodzi mi o to że bardzo często wciska się ludziom
    przewymiarowane rozwiązania konstrukcyjne (zbrojenia, grubości etc) a
    więc zbyt drogie.
    Zwracam uwagę, że fundamenty MURU CHIŃSKIEGO były wykonane z gliny,
    piasku, kamieni i takich tam innych wynalazków zero zbrojeń betonu.
    Stoi tam do dziś. Ciekawe czy według obecnie obowiązujących teorii
    budowlanych są one wykonane prawidłowo i czy gdyby były wykonane wg
    aktualnych standardów to mur Chiński by jeszcze istniał.

    Pozdraiwam