  • 1. Data: 2009-06-22 11:08:03
    Temat: grubość ścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Od: shaman <n...@n...com>

    Witam, mam w projekcie ściany piwniczne grubości 30cm. Czy zatem
    konieczne jest układanie bloczków betonowych tak, aby ściana miała
    grubość 38cm czy może wystarczy 24cm? Jaka jest praktyka?

    Piwnice nie wysokie (220cm), grunt który będzie napierał jest dosyć
    nośny (ilasto gliniasty bez zwietrzelin ze sporą ilością kamieni).

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2009-06-22 11:09:55
    Temat: Re: grubość ścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Cze, 13:08, shaman <n...@n...com> wrote:
> [...]
    >
    > Piwnice nie wysokie (220cm), grunt który będzie napierał jest dosyć
    > nośny (ilasto gliniasty bez zwietrzelin ze sporą ilością kamieni).

    A z czego będziesz murował "ponad gruntem"?

  • 3. Data: 2009-06-22 11:24:26
    Od: shaman <n...@n...com>

    Krzemo pisze:

    > A z czego będziesz murował "ponad gruntem"?

    Pustak typu Porotherm 30cm. Domek parterowy z poddaszem użytkowym. Dach
    dwuspadowy. Jednym słowem tzw. stodółka :)

    PZDR
    shaman

  • 4. Data: 2009-06-22 11:36:30
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "shaman" <n...@n...com> wrote in message
    > Witam, mam w projekcie ściany piwniczne grubości 30cm. Czy zatem konieczne
    > jest układanie bloczków betonowych tak, aby ściana miała grubość 38cm czy
    > może wystarczy 24cm? Jaka jest praktyka?

    To wszystko zależy jak zaprojektowali twoje ściany. U mnie jest napór gruntu
    o wysokości prawie 3m ale ściana jest 24cm, co 2.5m są słupy zakotwiczone w
    ławie i w stropie i w fugach poziomych są 2 prety fi6.
    Ty widocznie masz zaprojektowany mur bez zbrojeń.
    Ja też mam poro 30cm i na tej ścianie wylałem wieniec o szerokości 30cm żeby
    przenieść nacisk bloczka 30cm na mur 24cm.
    Idź do konstruktora, który to projektował i go zapytaj.
    Pod grubszy mur musisz mieć solidniejszą ławę, bo i ciężar jest 1.5 raza
    większy..

  • 5. Data: 2009-06-22 13:03:48
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Cze, 13:24, shaman <n...@n...com> wrote:

    > Pustak typu Porotherm 30cm. Domek parterowy z poddaszem użytkowym. Dach
    > dwuspadowy. Jednym słowem tzw. stodółka :)

    To te 30cm to minimum praktyczne. Teoretycznie można dać mniej (będzie
    nadwieszone kilka cm) ale wtedy zmniejsza się margines błędów dla
    wykonawców, a tego lepiej nie robić.
    ;-)
    Więcej to zawsze można (ale wtedy niepotrzebnie większy koszt). Czyli
    trzeba dobrać optimum. Jak będziesz pilnował aby ściany były idealnie
    równe (pion) i aby nadwieszenie było symetryczne to możesz dać ściany
    fundamentowe z bloczka 25cm. Można też dać wieniec (o ile już nie jest
    w projekcie) jak sugeruje kiki.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 6. Data: 2009-06-22 14:03:05
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    >
    > Piwnice nie wysokie (220cm), grunt który będzie napierał jest dosyć
    > nośny (ilasto gliniasty bez zwietrzelin ze sporą ilością kamieni).

    Najpierw pare "madrych" zdan na temat parcia gruntu.
    Po pierwsze grunt sypki, pospolka, piasek, zwir itp. napiera na sciane ze
    stala sila niezalezna od nawilgocenia i na ogol znaczaco mniejsza w porownaniu
    z gruntami spoistymi, ktore w przypadku nawodnienia moga zamienic sie w
    polplynna bryje napierajaca na sciane z duza, wielokrotnie wieksza w
    porownaniu z guntami sypkimi sila.
    Twoj grunt "ilasto gliniasty" jest gruntem typowo spoistym; jak jest suchy,
    scislej, ma mala wilgotnosc i konsystencje twardoplastyczna, wywiera parcie
    porownywalne lub nawet mniejsze od gruntu sypkiego ale nalezy sie liczyc z tym
    ze w latach "mokrych" jego parametry moga sie znaczaco zmieniac. I z tym
    nalezy sie liczyc.
    Teraz rozklad tego parcia i wartosci. Wykres parcia gruntu na sciane,
    podobnie jak dla wody, ma wykres trojkatny; na dole parcie jest najwieksze, u
    gory rowne zero. Dlatego wypadkowa tego parcia przypada na 1/3 wysokosci
    sciany.
    Parcie rosnie z wysokoscia sciany w funkcji kwadratowej. Tzn warstwa metrowa
    gruntu daje parcie rowne 1, warstwa dwumetrowa parcie rowne 4 a trzymetrowa
    juz 9 jednostek, nie wazne jakich. Twoja wysokosc 2.2 m jest juz wysokoscia
    powazna i nie nalezy tego lekce sobie wazyc.
    To tyle "teorii".
    Jak to juz wielokrotnie pisalem, zalecam nieskomplikowane zbrojenie, jak to
    chyba Szendzielorz nazwal, "lekkie" zbrojenie scian fundamentowych wkladkami
    miedzy warstwowymi instalowanymi na bloczkach w czasie murowania. Do tego celu
    sa produkowane specjalne zgrzewki. Od bidy mozna tez stosowac pojedyncze druty
    fi 5-6 mm byleby byly proste i "wyciagniete" z dobrej stali. Zwykly drut jest
    miekki i zanim zacznie pracowac naciaga sie jak guma; prety zbrojeniowe sa
    wykonane z dobrej stali.
    Teraz racjonalne ich ukladanie. Na dole, na lawie, na warstwie izolacji, ktora
    zapewne zostanie zaaplikowana, uloz w zaprawie dwa grubsze prety zbrojeniowe
    fi 8 mm gdyz tam parcie gruntu bedzie najwieksze a izolacje nalezy traktowac
    jak maslo, po ktorym sciana sie wygnie i moze nawet peknac.
    Potem na kazdej warstwie, do polowy wysokosci sciany, ukladaj po dwa ciensze
    druty, jeden od wewnatrz drugi od strony zewnetrznej dbajac o
    wielkosc "otuliny" te 2-3 cm.
    Korzystne jest ukladanie tych drutow glownie od strony wewnetrznej ale tak,
    tak aby on byl krzywy, w srodku sciany oba winny byc ulozone przy krawedzi
    wewnetrznej sciany a przy podporach czyli naroznikach sciany, blizej krawedzi
    zewnetrznej sciany. Po to robi sie np. odgiecia pretow zbrojeniowych w belkach
    czy stropach nad podporanmi. Tu sprawa jest podobna z tym ze parcie wystepuje
    z boku i taki e ulozenie drutow znaczaco poprawia "statyke" i wytrzymalosc
    sciany na zginanie.
    Powyzej polowy wysokosci sciany wystarczy juz jeden drut ukladany jak to
    opisalem; przy naroznkach jego koniec ma celowac w naroze od strony
    zewnetrznej a w srodku sciany byc od strony wewnetrznej.
    Druty powinny byc idealnie proste w sensie braku gwaltownych zygzakow, tylko
    lekko sprezyscie ulozone lukowato. Wtedy srodek sciany pod naporem gruntu,
    gdzie moment gnacy jest najwiekszy, jest najsilniejszy i spoko ten napor
    zniesie.
    Stosowanie slupow pionowych jest bardzo pracochlonne, trzeba to zapewne
    szalowac, zbroic, w lawie i w stropie kotwic.
    Sciana do 2.5 m wysokosci, zbrojona tymi zgrzewkami, spoko przeniesie parcie
    nawet blota. Ponadto uzyskuje ona znakomita sztywnosc pionowa, wtedy jakies
    ciezkie zbrojenie samej lawy nie jest istotne o ile w ogole konieczne.
    Ja to wielokrotnie robilem i nie bylo i nie ma pozniej zadnych problemow.
    Natomiast widzialem sciane z pustakow wlasnie 24 cm grubosci o dlugosci okolo
    6 m, ktora pod naporem gruntu spoistego wygiela sie o 1.5 cala i oczywiscie
    pekla. Musialem ja odkopywac, probowac prostowac, od srodka ponacinac pare
    fug, zazbroic, ponownie zafugowac i zasypac od zewnatrz gruntem sypkim,
    tluczniem o granulacji zwiru i to problem rozwiazalo. Ta sciana dzieki
    zasypaniu tym zwirem stala sie o tez wiele "cieplejsza".
    Reasumujac polecam ten sposob jako nie tylko uzasadniony teoretycznie lecz
    sprawdzony w praktyce.
    Pzdr.
    Tornad

  • 7. Data: 2009-06-22 18:23:56
    Od: Ulf <d...@w...pl>

> [...]
    > z gruntami spoistymi, ktore w przypadku nawodnienia moga zamienic sie w
    > polplynna bryje napierajaca na sciane z duza, wielokrotnie wieksza w

    Po pierwsze - nie mozna powiedziec, ze parcie od piasku, zwiru itp... z
    reguly bedzie mniejsze, poniewaz istnieje jeszcze cos takiego jak
    cisnienie splywowe, jezeli jest wykonany drenaz wzdluz lawy to takie
    cisnienie wystapi - bedzie male, ale bedzie :)

    Po drugie - czytajac to co piszesz mozna wywnioskowac, ze podczas
    wiekszych deszczow nie bedzie mozna sie przemieszczac wokol budynku z
    uwagi na mozliwosc utopienia sie w blocie. Glina faktycznie moze sie
    uplastycznic, ale tylko w momencie cyklicznego jej obciazenia. Grunty
    spoiste same z siebie slabo przepuszczaja wode, przez to nie ma ona tak
    wielkiego wplywu na ich zachowanie. (jedynie na samej powierzchni) Sila
    napewno nie bedzie wielokrotnie wieksza, na moje moze byc nawet
    mniejsza, trzeba by znac dokladne parametry gruntu.

> [...]
    > zasypaniu tym zwirem stala sie o tez wiele "cieplejsza".
    > Reasumujac polecam ten sposob jako nie tylko uzasadniony teoretycznie lecz

    Wszystko ladnie i pieknie, ale najpierw sprawdzilbym z jakiego materialu
    sa faktycznie te sciany, 220 cm to nie tak duzo jakby moglo sie wydawac
    i 30 cm sciana spokojnie powinna to przeniesc. Pamietaj, ze w
    przykladzie pisales o scianie z pustakow - wg mnie ogromnym bledem jest
    juz zastosowanie takiego materialu przy scianie, ktora nie podlega
    jedynie obciazeniom pionowym - no ale tutaj mozna winic juz tylko
    projektanta.

  • 8. Data: 2009-06-23 04:00:15
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > cisnienie splywowe, jezeli jest wykonany drenaz wzdluz lawy to takie
    > cisnienie wystapi - bedzie male, ale bedzie :)
    Jakos nie za bardzo moge sobie wyobrazic aby przez warstwe piasku nastepowal
    przeplyw wody przez cala jego objetosc. To musialaby byc jakas fala
    powodziowa... Innymi slowy cisnienie splywowe moze wystapic jedynie w
    przypadku calkowitego nasycenia gruntu woda, w warunkach ustabilizowanej
    filtracji wody. Wtedy jednak nalezy uwzglednic zmiejszenie ciezaru
    objetosciwego gruntu zgodnie z prawem Archimedesa.
> [...]
    > napewno nie bedzie wielokrotnie wieksza, na moje moze byc nawet
    > mniejsza, trzeba by znac dokladne parametry gruntu.
    Po pierwsze takie obciazenia cykliczne wystepuja, nawiosne szczegolnie jak
    grunt rozmarza. Po drugie mylisz pojecia; uplastycznienie gruntu zwiazne z
    jego przeciazeniem lub przekroczeniem parametrow wytrzymalosci na scinanie to
    zupelnie inna bajka.
    Trzeba troche wyobrazni. Mianowicie woda opadowa przedostaje sie do gruntu
    spoistego glownie na styku gruntu rodzimego i zasypu czesto nie do konca czy w
    ogole nie zageszczonego. I ta woda penetrujaca ten styk zmienia
    konsystencje gruntu czesto nawet na miekkoplastyczna. I tworzy sie warstwa
    poslizgowa, grunt ma tendencje zjechania po plaszczyznie starego wykopu, ktory
    jest zwykle pionowy lub lekko skosny. Nie musi sie w bloto zamienic caly
    zasyp,wystarczy ta strefa poslizgowa.
    Slyszales zapewne o osuwiskach, tam nikt gruntu nie maltretuje a potrafi
    zjechac po nawodnmionej warstwie ze tylko usiasc i plakac jesli na nim stoi
    dom.
    A przy gruntach sypkich zjawiska te nie wystepuja. Policz
    jakies parcie typowego gruntu spoistego i piasku, porownaj i wtedy sam sie
    przekonasz.

> [...]
    > juz zastosowanie takiego materialu przy scianie, ktora nie podlega
    > jedynie obciazeniom pionowym - no ale tutaj mozna winic juz tylko
    Ja jestem sklonny winic Ciebie za to, ze uwazasz, ze te bloczki,pustaki czy co
    tam jeszcze wykonane sa z wysuszonej gliny czy krowiego lajna bo to tez jako
    material budowlany sie stosuje. One sa dopracowane pod wzgledem i ksztaltu i
    wytrzymalosci betonu tak, ze nie musisz sie martwic o ich wytrzymalosc.
    I kazdy nie tylko projektannt ale nawet chlop malorolny o tym wie.
    Pol Ameryki stoi na pustakach betonowych o szerokosci 8 cali czyli 20 cm.
    Beton ma bardzo duza wytrzymalosc na sciskanie ale bardzo mala na rozciaganie
    i po to sie sciany zbroi aby beton nie pekal.
    Tak bozia dala, ze wspolczynniki rozszerzalnosci termicznej betonu i stali sa
    identyczne i beton te stal lubi, on ja chroni przed zrdzewieniem wiec nie
    widze powodu aby oszczedzac na tych drutach.
    A odnosze wrazenie, za ci bardzo zalezy na tym aby gosciu budowal sciane pol
    metrowa bo wtedy zbrojenia nie potrzeba...
    I na zakonczenie znowu troche z praktyki, tym razem czarnej. Nie chcialbym byc
    w skorze mojego mlodszego kolegi, ktory zorganizowal praktyke dla studentow w
    bylym NRD. Chlopcy kopali wykopy o glebokosci okolo 2 m. I co? Dwoch z nich
    normalnie ziemia przywalila. Zanim opatrzyli im otarcia nog to sie wykrwawili
    bo mieli popekane watroby czy cos tam w bebechach. Obu wywiezli ze szpitala
    nogami do przodu.
    Zgodnie z przepisami BHP wykopow o scianach pionowych do glebokosci 1.5 m nie
    musi sie szalowac, ponizej tej glebokosci jest to obowiazkowe.
    Pzdr.

  • 9. Data: 2009-06-23 06:25:26
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Użytkownik "shaman" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > Pustak typu Porotherm 30cm. Domek parterowy z poddaszem użytkowym. Dach
    > dwuspadowy. Jednym słowem tzw. stodółka :)
    >
    > PZDR
    > shaman

    Mam to samo nad gruntem. Ściany piwnicy zrobiłem z bloczków betonowych
    postawionych w pionie tzn. 14cm+14cm. Piwnica wyglada jak bunkier :)

    pozdr.

  • 10. Data: 2009-06-23 13:20:23
    Od: shaman <n...@n...com>

    Adam pisze:
> [...]
    >
    > Mam to samo nad gruntem. Ściany piwnicy zrobiłem z bloczków betonowych
    > postawionych w pionie tzn. 14cm+14cm. Piwnica wyglada jak bunkier :)

    hmm... przez myśl mi nawet nie przeszło, że tak też można!! Sam to
    wymyśliłeś, czy wykonawca doradził? I co na to kierbud?

    Czy pomiędzy warstwami jest jakieś zbrojenie? Jak to wygląda od strony
    wykonawczej?

    PZDR
    Shaman