    From: "Ulf" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Date: Wed, 1 Jul 2009 00:23:16 +0200

    Użytkownik "Tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:540d.0000018c.4a40534f@newsgate.onet.pl...
    > porownaniu

    > Jakos nie za bardzo moge sobie wyobrazic aby przez warstwe piasku
    > nastepowal
    > przeplyw wody przez cala jego objetosc. To musialaby byc jakas fala
    > powodziowa... Innymi slowy cisnienie splywowe moze wystapic jedynie w
    > przypadku calkowitego nasycenia gruntu woda, w warunkach ustabilizowanej
    > filtracji wody. Wtedy jednak nalezy uwzglednic zmiejszenie ciezaru
    > objetosciwego gruntu zgodnie z prawem Archimedesa.

    Napisalem, ze bedzie bardzo male :) Moze okreslenie cisnienie splywowe nie
    bylo zbyt trafne, raczej filtrujaca w dol woda, ktora ma swoja predkosc i
    podobnie jak dzialajace cisnienie splywowe zwiekszy ciezar gruntu
    (nieznacznie).

    > Po pierwsze takie obciazenia cykliczne wystepuja, nawiosne szczegolnie jak
    > grunt rozmarza.

    W jaki sposob? Gwaltownie rozmarza i zamarza? Cykliczne w tym przypadku nie
    oznacza dwa razy w roku.

    > Po drugie mylisz pojecia; uplastycznienie gruntu zwiazne z
    > jego przeciazeniem lub przekroczeniem parametrow wytrzymalosci na scinanie
    > zupelnie inna bajka.

    Ale nie napisalem nic o przeciazaniu.

    > Trzeba troche wyobrazni. Mianowicie woda opadowa przedostaje sie do gruntu
    > spoistego glownie na styku gruntu rodzimego i zasypu czesto nie do konca
    > czy w
    > ogole nie zageszczonego. I ta woda penetrujaca ten styk zmienia
    > konsystencje gruntu czesto nawet na miekkoplastyczna. I tworzy sie warstwa
    > poslizgowa, grunt ma tendencje zjechania po plaszczyznie starego wykopu,
    > ktory
    > jest zwykle pionowy lub lekko skosny. Nie musi sie w bloto zamienic caly
    > zasyp,wystarczy ta strefa poslizgowa.

    Tak, ale to juz nie jest parcie, tylko poslizg gruntu zasypowego po warstwie
    gliny, mozna to nazwac klinem odlamu i nie ma to zadnego zwiazku z
    uplastycznieniem sie warstwy gliny i jej zwiekszonym naporem na sciane,
    poniewaz wg tej teorii "uplastycznia" sie jedynie powierzchnia jej styku z
    zasypem.

    > Slyszales zapewne o osuwiskach, tam nikt gruntu nie maltretuje a potrafi
    > zjechac po nawodnmionej warstwie ze tylko usiasc i plakac jesli na nim
    > stoi
    > dom.

    A nom, ale w przypadku osuwisk pojawia sie wiele innych elementow, takich
    jak np sufozja dla piaskow. Moze podniesc sie poziom wody gruntowej i
    zmienic parametry gruntu (zmniejszyc ciezar objetosciowy), moze rowniez
    zwiekszyc sie obciazenie naziomu, lub ktorejs z warstw nieprzepuszczalnych -
    mozliwosci jest cala kupa, jednak nie uwierze w cos takiego, ze woda moze
    spowodowac uplastycznienie (lokalną zmianę stopnia plastyczności warstwy
    gruntowej).

    > A przy gruntach sypkich zjawiska te nie wystepuja. Policz
    > jakies parcie typowego gruntu spoistego i piasku, porownaj i wtedy sam sie
    > przekonasz.

    W przypadku osuwisk to nie parcie odgrywa glowna role, a obciazenie pionowe
    dzialajace na naziom, ktory sie osuwa. Co do samego parcia - dla dobrych
    gruntow spoistych jest ono statystycznie mniejsze, przy duzej spojnosci
    czesto nawet nie wystepuje. Widac to np w przypadku wykopow - jakos samo sie
    trzyma i jest pionowe, z piaskiem ciezko jest cos takiego zrobic.

> [...]
    > Beton ma bardzo duza wytrzymalosc na sciskanie ale bardzo mala na
    > rozciaganie
    > i po to sie sciany zbroi aby beton nie pekal.
    > Tak bozia dala, ze wspolczynniki rozszerzalnosci termicznej betonu i stali
    > sa
    > identyczne i beton te stal lubi, on ja chroni przed zrdzewieniem wiec nie
    > widze powodu aby oszczedzac na tych drutach.
    > A odnosze wrazenie, za ci bardzo zalezy na tym aby gosciu budowal sciane
    > pol
    > metrowa bo wtedy zbrojenia nie potrzeba...

    Nie pol metrowa - chodzilo mi o kwestie doboru materialu. Z reguly jako
    sciany fundamentowe daje sie elementy pelne, np bloczki o szerokosci
    standardowej. Osobiscie nie widzialem nigdy budynku majacego sciany
    fundamentowe z pustakow, o ktorych pisales (nie bloczkow, bo to dwie rozne
    rzeczy, o czym dobrze wiesz). Nie dziwie sie tez czemu, pustaki
    przystosowane sa do przenoszenia obciazen pionowych, generalnie ciezko mi
    sobie wyobrazic jak element, ktorego 50% powierzchni przekroju stanowi
    pustka ma przenosic momenty zginajace i obciazenia pionowe, tym bardziej, ze
    przy znacznej glebokosci moze wystapic zmiana znaku naprezen (na ujemne
    oczywiscie), co zarowno dla ceramiki, jak i betonu nie jest najlepsze. Sa
    dopracowane pod wzgledem ksztaltu, termiki, wytrzymalosci i innych rzeczy,
    jednak nie dla piwnic. (no chyba, ze to byly jakies specjalne pustaki, np
    wypelnione betonem).