  • Data: 2010-12-27 18:14:48
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Jackare" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:2de1.000000f8.4d160f43@newsgate.onet.pl...

    > Zwroc uwage na laczenie kabli w puszkach. Skrecanie kombinerkami jest
    > niezgodne
    > z obowiazujacymi przepisami ( dopuszczaja skrecanie kombinerkami pod
    > warunkiem
    > ze beda prawidlowo polutowane). Zdarzylo mi sie w tym roku nie podpisac
    > kilku
    > odbiorow z tego powodu. Z innych rad praktycznych. Nie uzywac
    > przewymiaroanych
    > przewodow. Do kinkietu wystarczy 0,5 a 0,75 to swiat. Widzialem zupelnie
    > niepotrzebnie pociagniete do gniazdek pod lampke czy telewizor 2,5.

    Tak można robić gdy pojedyncze gniazdo to pojedynczy obwód a i tak jest to
    proszenie się o problemy bo łączenie przewodów o różnej średnicy może być co
    najmniej upierdliwe, zwłaszcza na zaciskach śrubowych, w zaciskach eSów itp.
    Średnicę przewodów dobiera się pod przewidywaną obciążalność obwodu.
    Zazwyczaj daje się przewody 1,5 mm do obwodów oświetleniowych i 1,5 mm do
    gniazd. Przy instalacjach z puszkami rozgałęźnymi zasilanie puszek obwodów
    oświetleniowych może wymagać zastosowania przewodów 2,5 lub nawet 4 mm.kw.
    Wszystko zależy od obciążenia i parametrów przewodów które są zupełnie inne
    dla tych samych przewodów ciągnietych podtynkowo i np w pustych
    przestrzeniach pomiędzy płytami GK .

    Jedna ze zroworozsądkowych zasad budowania instalacji mówi aby budować ją
    "perspektywicznie". Pobór energii za 15 lat może być diametralnie inny niż
    dziś z powodu dostępności i tanienia coraz to nowych urządzeń AGD. Nie jest
    głupią rzeczą przewidzieć do zasilania rozdzielni kabel pięciożyłowy nawet
    gdy dziś jesteśmy zasilani jednofazowo. W przypadku zwiększenia
    zapotrzebowania na moc, wystarczy wykorzystać przygotowane uprzednio żyły i
    wykonać kilka przełączeń w rozdzielni. Koszt dziś niewielki - oszczędność na
    przyszłość bardzo duża.

    Co do połączeń - warto je wykonywać za pomocą dobrych jakościowo złączek, np
    WAGO. W ostatnich latach jakość gwintów w kostkach połączeniowych poleciała
    na pysk z powodu masowego ściągania tandety made in PRC. I kto temu gównu
    daje atesty i CE ? Dostępność porządnych polskich kostek kurczy się bo nie
    wytrzymują konkurencji cenowej mimo że jakościowo jest to przepaść.