  • Data: 2010-12-27 17:41:53
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:ifae60$mga$1@news.onet.pl...

    > A może skończyłem odpowiednie studia i mam o tym większe pojęcie niż 80%
    > elektryków z uprawnieniami SEP? :)
    > Czy prawo reguluje który inżynier może a który nie może wykonać projekt?

    Tak. Precyzuje jakie studia uprawniają do uzyskania określonych uprawnień.

    > Cały czas mam na myśli projekt, który będzie sprawdzany i zatwierdzany
    > przez inzyniera elektryka z uprawnieniami budowlanymi i SEP.

    Powtarzam jeszcze raz. Nie mając uprawnień do projektowania nie wolno Ci
    jest samemu wykonać projektu.

    > No i co z fizycznym układaniem przewodów pod okiem taty kolegi? Mogę, czy
    > nie mogę?

    Jako fizyczny pracownik, kierowany przez osobę posiadającą uprawnienia
    budowlane do kierowania robotami budowlanymi w zakresie instalacji
    elektrycznych - możesz. Tak więc mozesz pod warunkiem, że tata kolegi poza
    uprawnieniami do projektowania instalacji elektrycznych, posiada także
    uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w zakresie instalacji
    elektrycznych :)
    Jezeli tata kolegi posiada tylko i wyłącznie uprawnienia budowlane do
    projektowania instalacji elektrycznych to zgodnie z prawem nie wolno mu jest
    kierować robotami budowlanymi w zakresie montażu instalacji elektrycznych :)
    Dziwne, ale prawdziwe. Niestety nie są to moje wymysły
    Niech z resztą wypowie się tutaj kolega Budyń, bo z tego co wiem to on
    posiada uprawnienia budowlane kierownicze i także jest zorientowany w tych
    uprawnieniach. Niech potwierdzi lub zaprzeczy czy tak jest czy nie.
    .
    Wybacz, ale te wszystkie pytania nie do mnie powinieneś kierowć lecz do
    prawodawcy.
    Ja Ci tylko piszę jaki jest stan obecny prawny, a prawo to "mówi"
    jednoznacznie kto może wykonać projekt instalacji i na jakiej podstawie.

    Moje zdanie jest w tej sprawie jednoznaczne i wieloktornie już je na grupie
    przedstawiałem.
    Osobiście uważam, że ktoś kto skończył studia elektryczne oraz pokrewne nie
    powinien się nawet ubiegać o jakieolwiek pozwolenia czy świadectwa
    kwalifikacyjne. Powinien mieć prawo wykonać i wdrożyć taki projekt na
    podstawie tylko i wyłącznie dyplomu.
    Po to jest prawo (ustawy i rozporządzenia), po to są normy, żeby każda
    instalacja była wykonana zgodnie z określonymi zasadami i po to jest
    odpowiedzialność za wykonaną robotę.
    Uważam, że to powinno w zupełności wystarczyć.
    W chwili obecnej jak się okazuje magister czy inżynier musi zdobywać
    uprawniania.
    Jedne uprawnienia sa do projektowania instalacji, a drugie do kierowania
    robotami instalacyjnymi.
    Ten kto ma uprawnienia do projektowania nie może nadzorować (kierować)
    robotami instalatorskimi.
    Ten, który ma uprawnienia do kierowania nie może projektować.

    Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze kwestia elektryków i ich kwalifikacji.
    Jak sie okazuje to żaden z ww osób posiadajacych prawnienia budowlane w
    zakresie projektowania czy kierowania nie ma uprawnień do wykonywania czy
    zajmowaniem się eksploatacją lub dozorem. Potrzebne sa do tego oddzielne
    świadectwa kwalifikacyjne SEP w zakresie eksploatacji i dozoru.

    Na marginesie Ci jeszcze powiem, że jeżeli masz świadectwo kwalifikacyjne
    SEP E w zakresie instalacji i sieci elektrycznych to w wielu miejscach kraju
    dla siebie możesz wykonać projekt i instalację wraz z przyłączem
    elektrycznym i skrzynką licznikową.
    Jest to honorowane i nikt się do tego nie przyczepia :)
    W innych regionach nawet nie wolno jest elektrykowi, który posiada SEP E, D
    i pomiary rozplombować licznika bez uprawnień budowlanych.
    Z takimi praktykami już się wielokrotnie spotkałem, bo robię w tej branży.
    Zatem także jak samemu wykonasz projekt i dasz go do podpisu osobie
    posiadającej uprawnienia do projektowania to raczej nikt też nie będzie tego
    kwestionował i sie zastanawiał czy ten co podpisany jest jako wykonawca ma
    uprawnienia czy nie, bo najważniejsze jest to, kto to firmuje. Ale możesz
    natrafić na jakiegoś biurokratę, który się uprze, że pod projektem musi być
    podpisany projektant jako osoba wykonująca projekt i nic na to nie
    poradzisz, trzeba będzie to zmieniać.