    From: Ariusz <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Date: Fri, 30 Dec 2011 11:52:13 +0100

    W dniu 2011-12-29 16:54, brunet.wp pisze:
    > Witam,
    >
    > instalację elektryczną będę chciał zrobić samemu, przynajmniej jeśli
    > chodzi o rozprowadzenie przewodów. Potem zatrudnię elektryka, który
    > pospina przewody w rozdzielni, zrobi pomiary, itd.
    >
    > Instalacja będzie bezpuszkowa czyli wszystkie (lub większość) łączeń w
    > puszkach pod osprzętem. Wszystkiego jednak nie wiem i byłbym wdzięczny,
    > gdyby ktoś rozwiał moje wątpliwości:
    >
    > 1. Między dwoma włącznikami schodowymi muszę dać przewód 3-żyłowy, jasna
    > sprawa. Czy mogę dać standardowy przewód oświetleniowy 3x1,5mm2
> [...]

    Przewody daj sobie jakiego koloru ci się podoba ale jeżeli dasz
    żółto-zielony to jakoś go oznacz, że jest fazowy.

    Jeżeli łączysz więcej przewodów w gniazdku to daj puszki głęboki. jeżeli
    standardowo do i od gniazda o wystarczy zwykła.

    Rozważ włącznik schodowy podwójny - bo wtedy musisz odpowiedni więcej
    przewodów pociągnąć.

    A są włączniki, które wymagają przewodu ochronnego - jeżeli masz zamiar
    takie zakładać to dodatkowo musisz ten przewód poprowadzić.

    Czy dawać różne kolory przewodów? - kupujesz je na metry więc co za
    różnica czy kupisz 100m czarnego, czy np. 30m czarnego, 30 niebieskiego,
    20 czerwonego, 20 białego. Ułatwi ci to łączenie.
    Ja oznaczałem sobie końcówki przewodów ale i tak w kilku miejscach
    miałem problem.

    Od razu rozplanuj sobie pozostałe instalacje: tv, tel. internet, alarm...

    Teraz na czasie pomyśl o włączniku do zapalania światełek na
    balkonie/tarasie, drzewku przy domu.
    O włącznikach do lamp stojących

    Ariusz