    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Date: Tue, 1 May 2012 00:14:29 +0200

    Użytkownik "SkiMir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:jnmukp$jcf$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

    > Może zamiast straszyć daj "nietechnicznym" radę aby zakupili dużą skrzynkę
    > rozdzielczą i od niej ciągnęli kabel do każdego gniazda i wyłącznika
    > oddzielnie - tego się chyba nie da spierniczyć a przyjdzie później Pan
    > Elektryk i w szafce stosownie to połączy :-)

    Skoro tak uważasz, że to takie proste to zadam kilka pytań na temat tylko i
    wyłacznie ukłądania przewodów:
    1. Którędy nie wolno prowadzić przewodów elektrycznych?
    2. Czy prowadzenie po skosie śacany jest dopuszczalne?
    3. W jaki sposób należy mocować przewody do ściany?
    4. Jak głęboko pod tynkiem muszą się znajdować przewody?
    5. Czy normy zezwalają na układanie przewodów bez peszla?
    6. Czy układanie na wylewce jest dopuszczalne?
    7. Jak należy zabezpieczyć przewód w miejscach dylatacji?
    8. Ile maksymalnie gniazd może być podłączone do jednego obwodu?
    9. Czy gniazdo pralki (planowanej w kuchni - ostatnio modne) może być
    podłączone do wspólnego obwodu, do którego podłączona jest lodówka?
    Uzasadnij dlaczego TAK lub dlaczego NIE.
    10. Czy gniazdko zamontowane w łazience 50cm nad umywalką (do podłączenia
    golarki czy lokówki) może być podłączone na tym samym obwodzie co
    oświetlenie lusterka znajdującego się ponad tą samą umywalką? Zakładamy, że
    odległość gniazda od puszki tego oświetlenia będzie w odległości nie
    większej jak 20-30cm, a obok gniazda będzie się znajdował wyłacznik tego
    oświetlenia.
    11. Jakie należy wykonać połączenia w przypadku pomieszczeń takich jak
    łazienka czy kuchnia i jak powinno to być wykonane fizycznie?
    12. Czy wolno łączyć przewód PE z innymi uziemieniami, poza uziemionym GSW?
    13. Czy baterie zlewozmywakowe w kuchni muszą być objęte połączeniem
    wyrównawczym?
    14. Jaki przewód należy zastosować do zasilania 1-fazowego pieca
    elektrycznego sauny o mocy 3,5kW, wiedząc, że przewód ten musi przebiegać po
    wewętrznej stronie ściany tej sauny, w której maksymalna temparatura będzie
    osiągała 70stC?

    Pomyśl teraz, że na etapie decyzji o układaniu przewodów musisz znać
    odpowiedzi na powyższe pytania, a to tylko skromna część tych pytań.
    Ciekaw jestem na ile z nich jesteś w stanie odpowiedzieć poprawnie. :)