  • Data: 2012-05-22 22:50:07
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "MarcinJM" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jpgran$m58$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale kris ma racje. Uprawnienia SEP nabywalo sie z rozbrajajaca latwoscia.
    > Egzaminator udawal, ze egzaminuje, egzaminowany, ze zdaje egzamin, po czym
    > obaj dzielni mezowie gratulowali sobie owocnej wspolpracy
    > Dawno temu ('88-'89), tuz po technikum robilem uprawnienia do 1kV, wiec
    > wiem.

    Ja robię systematycznie co 5 lat od 1986r. i też wiem.
    Nikt nie zaprzecza, że gdzieś tam istnieją wypaczenia i egzaminy zalicza się
    za samo stawiennictwo na egzaminach i właśnie Wam się udało na takie
    egzaminy załapać. Jednak nie oznacza to, że jest to powszechnie stosowana
    norma. Sam z resztą pisałem, że same ŚK E czy D jest zdobyć dość stosunkowo
    łatwo. Jednak aby zdobyć ŚK w zakresie pomiarów ochronnych to trzeba sie
    wykazać wiedzą znacznie wykraczającą poza zakres ŚK E i D.

    > Na marginesie: to bylo chyba na 5 lat (uprawnienia).
    > Co do meritum: zrobienie samemu elektryki to naprawde nie jest sztuka
    > tajemna.

    Oczywiście, że nie jest sztuką tajemną. Sztuką jest ją wykonać zgodnie z
    obowiązującymi normami i prawem oraz aktualną wiedzą techniczną i
    znajomością osprzętu.
    Problem polega na tym, że nie wystarczy umieć kuć ściany i mocować
    przewody - to zrobi każdy głąb. Powiem więcej, aby wykuć bruzdy i ułożyć
    przewód nie trzeba mieć żadnych uprawnień czy świadectw kwalifikacyjnych.
    Wiedza jest potrzebna do tego, żeby dobrać zabezpieczenia, przewody, w
    odpowiedni sposób wykonać łączenia przewodów i uziemień, wiedzieć w jaki
    sposób należy "zakrosować: skrzynki i puszki, w jaki sposób wykonać
    łączenia, w jaki sposób wykonać GSW oraz wszelkie połaczenia wyrównawcze, w
    jaki sposób wykonać rodział PEN na PE i N, w jaki spoób należy uziemić
    przewód PE, a na koniec sprawdzić, pomierzyć i stwierdzić czy instalacja
    jest bezpieczna czy też nie. Nie wspominając już o tym, że trzeba mieć
    jakieś pojecie o tym gdzie i jak poprowadzić przewody i ile żył. Obecnie
    instalacja elektryczna to nie tylko gniazdo 230V , wyłacznik i kostka do
    lampy czy żyrandola. Nierzadko są to dość rozbudowane systemy autopmatyki
    powiązane z instalacją alarmową, CO i RTV. Po prostu trzeba wiedzieć gdzie i
    co jest potrzebne.
    Czasami zdarza mi się kończyć roboty po jakichś partaczach pseudoelektrykach
    czy inwestorach, któzy sami rozgrzebali robotę (choć robię to niechętnie),
    którzy nie potrafili przewidzieć wielu obwodów. Trzeba później sztukować
    brakujace obwody, aby uzyskać funkcjonalność taką jaką sobie życzył klient.

    Nie pisz więc, że to jest takie banalnie proste i łatwe. Wiele osób na tej
    grupie nie odróżnia prądu od napiecia, a co dopiero rodzajów ochrony. Nawet
    ci co ponoć kończyli technika elektryczne uważają, że nie ma różnicy w
    sposobie wykonania ochrony TN-C i "zerowaniem". Dla nich te 2 rodzaje
    ochrony to to samo. Przez takich właśnie może dojść do nieszczęścia.