    From: Rafał <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna (uziom) - pytań kilka
    Date: Wed, 21 Jul 2010 09:34:02 +0200

    W dniu 21.07.2010 09:05, g-jaro pisze:

    > Pytanie brzmi co z tym nieszczęsnym przewodem żółto-zielonym podpiętym do
    > szpilki ?
    Uziemione ma być miejsce podziału PE i N, Do tego miejsca ma przychodzić
    przewód minimum 10mm^2, od tego miejsca jedziesz dalej 5cioma przewodami
    - czyli masz TNC-S

    > 1/ czy on się nadaje do podłączenia jak przewód ochronny do gniazdek z bolcem
    > (np. w tej nowej instalacji w kuchni)
    To powinien zmierzyć elektryk czy się nadaje, a zależy to głównie od
    gruntu, oraz ilości złomu pod ziemią.

    > 2/ jeśli sie nie nadaje to co ? Ma wisieć jak wisi, czy na przykład mostkuje
    > sie go z przewodem N w skrzynce jako dodatkowe zabezpieczenie w przypadku
    > przerwy na N z elektrowni , czy podaniu fazy na N w wyniku awarii ?
    Jak pisałem, miejsce podziału ma być uziemione, to uziemienie ma się
    nadawać, czyli trzeba je pomierzyć ewentualnie poprawić.

    > 3/ czy też w ogóle do instalacji ma byc nie podpinany bo szpilka sie nie
    > nadaje, a stosowany może byc conajwyżej jako źródło "masy" dla niektórych
    > urządzeń (np niektóre elektroniczne urządzenia mają na obudowie śrubke do
    > podpięcia "masy"

    Zrób do porządku, czyli TNC-S jak się należy, w domu gdzie się da
    3przewody. Poczytaj, bo dużo o tym było, jak się ma instalacja TNC do
    różnicówki.
    O jakich sprzętach ze śrubką na uziemienie mówisz? Może chodzi Ci o
    jakieś elementy, które należy połączyć połączeniem wyrównawczym? Bo to
    jest oddzielna bajka, choć bardzo spokrewniona z powyższym.