    Subject: Re: jaki dom jest najtańszy?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Thu, 4 Aug 2016 23:01:57 +0200

    W dniu 2016-08-04 o 21:26, Kris pisze:

    > W przyszłym roku będę sprzedawał dom wybudowany w 1969 roku.
    > Ok 450-500tys za niego spokojnie dostanę. A że ciśnienia nie mam to liczę na
    więcej.
    > Sam dom jak dom żadna rewelacja, typowa stodółką podzielona na dwa lokale
    mieszkalne(parter i piętro)
    > Na dzisiaj coś podobnego byś pewnie za 200-250tys spokojnie wybudował.
    > Tylko że nie w takiej lokalizacji i takiej działce jak tamten jest.
    > I tu jest ten myk którego nie rozumiesz a który Adam Tobie próbuje wyjaśnić. Sama
    wartość budynku często ma niewielki udział w cenie nieruchomości

    Tylko, że to są cały czas jednostkowe przykłady, stary czy nowy dom w
    dogodnej lokalizacji, willa z widokiem na Giewont, czy dom w którym
    papież jadł kremówki, to są pierdoły w skali kraju.
    Ja jak szukałem kilka lat temu domu dla siebie, to były najróżniejsze
    lokalizacje, ani działki jakieś super zlokalizowane, ani Giewontu w
    pobliżu. A jednak sprzedający życzyli sobie ekstra 10-20% wartości, bo
    to był ICH wymarzony dom, tylko że te marzenia nie koniecznie pokrywały
    się z moimi. Koniec końców, kupiłem działkę, wybudowałem "soje marzenie"
    i wyszło mi dużo taniej niż każdy dom, który oglądałem.

    Poza tym od samego początku piszę o wartości i amortyzacji budynku, bo
    grunty chyba w naszym kraju nie podlegają amortyzacji? Ceny działek póki
    co rosną, z rożnych powodów, szybciej niż traci na wartości budynek stąd
    cała nieruchomość kosztuje więcej. Ale nie wszędzie i nie zawsze tak
    jest, gdy ceny ziemi wyrównają się u nas do tych w zachodnich krajach
    europejskich i przestaną rosnąć, to i ceny nieruchomości spadną. Zresztą
    już dziś są miejsca w Polsce gdzie ceny spadają, a to autostrada pod
    oknem, a to spalarnia śmieci w pobliżu. Niedaleko od mojej miejscowości
    powstało kilka farm wiatrowych, chętnych na domy w okolicy nie ma ale
    właściciele kilkuletnich domów cały czas trzymają się swoich cen. No bo
    gdzieżby tam sprzedać dom taniej niż się samemu na niego wydało.

    > No i rozwiń z tymi kosztami kredytu które sprzedający doliczają bo ja nie kumam o
    co Tobie chodzi.

    Bierze człowiek kredyt i buduje dom za powiedzmy 400 tys., wychodzi mu
    że po 5-10 latach musiał oddać bankowi 500 tys., gdy po tym okresie
    chce/musi sprzedać dom, to nie wystawia go po cenie 400 tys. minus
    amortyzacja, tylko po minimum 500 tys. bo on musiał tyle oddać bankowi.
    Pomińmy dla przykładu rosnące ceny gruntów czy jakieś dogodne
    lokalizacje i przyjmijmy, że przez cały ten okres były niezmienne.
    Czy wartość takiej 5-10 letniej nieruchomości to 400 czy 500 tysięcy?
    I nie chodzi mi o pobożne życzenie właściciela a rzetelną wycenę
    rzeczoznawcy.