    From: szary <s...@n...pl>
    Date: Thu, 20 Jun 2013 11:14:59 +0200
    Subject: Re: koszty kopania pod fundamenty, koparka or handmade
    Newsgroups: pl.misc.budowanie

    Ergie wrote:

    > Użytkownik "szary" napisał w wiadomości grup

    > A jak sobie wyobrażasz wkładanie powiązanego zbrojenia? Jeśli ława ma 60cm
    > szerokości to zbrojenie będzie miało 52cm szerokości. (szerokość ławy - 4
    > cm otuliny). Nie wsuniesz tego od góry skoro tam będzie tylko 40/50cm.

    Eee.. nie mam zamiaru dawać tak szeroko, a i chyba czytałem w zasadach
    projektowania że dla ławy przyjmuje się ok. 8 cm otuliny ( nie dam ręki
    uciąć bo nie pamiętam dokładnie materiału).

    > A wiązanie zbrojenia w wykopie to średnio przyjemna zabawa :-)

    Miałem zamiar wrzucić wstępnie powiązane, czemu mam wiązać w wykopie? (chyba
    że chodzi o j.w.)

    > Ja u siebie zrobiłem badania gruntu i dzięki temu kierbud mi
    > przeprojektował fundamenty tak że ławy miały tylko 35cm szerokości.
    > wykopałem rowek tej szerokości wrzuciłem folię, zbrojenie na dystansach i
    > wlałem beton do połowy. Następnie zrobiłem szalunki 10cm ponad ziemią, od
    > strony zewnętrznej wrzuciłem styropian i wlałem beton do pełna.

    W projekcie mam 30x50, w proj. jest 150 kPa nacisku (max) , muszę to
    wreszcie przeliczyć [ah ten brak czasu] i wydaje mi się że jest przy granicy
    nośności dla [w stanie mokrym] gruntu średniospoistego (glina piaszczysta) a
    ja dodaję DWA stropy do budynku: 900x1000x12 cm - podłoga parteru, oraz
    strop nad poddaszem uż. tzw. "trumna" (gdzieś po rozwinięciu 1000x1000x7 cm)
    - choś chyba razem z +50 ton (choć np. dach był dachówka-ciężki a będzie
    blacha). Na oko na razie liczę się z powiększeniem ławy ale ..może zostanie
    50 cm., muszę policzyć bo zrobiłem sporo zmian w projekcie.

    > U nas na śląski za ręczne kopanie chcą 50-100zł / mb w zależności od
    > szerokości i głębokości wykopu. Niezależnie od tego gdzie się budujesz na
    > pewno znajdziesz taniej :-)

    50-100 za ..mb ?! To faktycznie chyba znajdę taniej (lubelskie).

    > Ja kopałem sam - i był to jeden z lżejszych etapów budowy.

    > To ok.

    > A to bez sensu. Tej gliny sensownie nie ubijesz i będzie osiadać przez
    > następne dziesięciolecia. Nasyp normalnie tyle żwiru ile trzeba i zapomnij
    > o osiadającej posadzce czy pękających kafelkach.
    Ha! :) właśnie o to mi chodzi, poja posadzka ma "wisieć" (jak strop nad
    piwnicą)

    > Pozdrawiam
    > Ergie
    pozdrawiam, pomogłeś, dzięki