    Subject: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 20 Apr 2020 10:38:16 +0200

    W dniu 2020-04-20 o 01:25, Marek pisze:
> [...]
    o-24-18/

    > Mam ten kocioł, testuje go dopiero pierwszy sezon i na razie nie ma z
    > nim problemu. Jedyne co mnie trochę zastanawia to dziwna modulacja
    > mocy przy grzaniu cwu przez szybkie przełączanie trybów pracy ale to
    > chyba właśnie z powodu małej mocy minimalnej. Mocno zaczyna przełączać
    > tryby przedmuch-zapłon-cwu-przedmuch-zapłon-cwu  gdy obieg cwu pracuje
    > w trybie buforowym napełniając bojler, gdy wymieniana woda (od strony
    > zimnej) podniesie się powyżej 20C. Ale widocznie w ten sposób moduluje
    > moc by nie przekroczyć ustawionej temperatury gdy jest niewielka
> [...]

    Takie taktowanie pojawia się gdy zasobnik CWU ma wymiennik o zbyt małej
    mocy. Jest tym większe, im większą moc minimalną ma kocioł. W przypadku
    tych kotłów jest to 5kW.

    Pytanie podstawowe jaki masz zasobnik?

    > A co tu można popsuć przy instalacji? Wszystkie kluczowe warunki są w
    > instrukcji (dobrze napisana instrukcja). Instalowałem sam, serwisant
    > "uruchomieniowy" tylko wcześniej rzucił okiem na instalację i
    > zasugerował bym dał sprzęgło bo nie mam grzejników i gdy sama
    > podłogówka przymknie swoje zawory trójdrożne to szkoda męczyć pompę w
    > piecu (miał podobno przypadek, że w tym modelu z tego powodu padła
    > pompa).

    Warunkiem utrzymania gwarancji jest :

    "Co najmniej na jednym z grzejników w instalacji c.o nie montuj
    zaworu termostatycznego lub zainstaluj na instalacji zawór różnicy
    ciśnień w odległości co najmniej 6 m od kotła, aby uniknąć jego
    przegrzania."

    Bardzo często instalatorzy nie spełniali tego warunku, a jak im mówiłem
    o zaworze nadmiarowo-upustowym czy też zaworze różnicy ciśnień to robili
    wielkie oczy i pytali "a co to?"

    Jak im proponowałem alternatywne rozwiązanie, czyli podłączenie jednego
    z grzejnika z pominięciem zaworów to się pukali w czoło i pytali "a po
    ch....j?".

    > Przy okazji mam pytanie skoro jesteś fachowcem od tego pieca. Czy w
    > tym piecu da się wyciągnąć z terminala z zaciskami sygnał, że piec ma
    > aktywny tryb co (ignorując chwilowe przełączanie cwu)? Przydałoby by
    > mi się to do załączania pomp obiegowych podlogówki.

    Niestety nie ma takiego sygnału.

    Można podłączyć równolegle do zaworu przełączającego przekaźnik w taki
    sposób aby załączał podłogówkę, kiedy realizowane jest grzanie CO. Tylko
    trzeba odpowiednio skonfigurować zawór przełączający oraz ustawienie
    kotła, aby zawór ten był przełączany na CO tylko wtedy, kiedy jest
    zapotrzebowanie na CO, a standardowo, kiedy nie ma zapotrzebowania na CO
    to pozostawał cały czas w pozycji na CWU.

    Tylko, że takie rozwiązanie jest trochę bez sensu.

    > Gdy wyłączam tryb co po sezonie lub w okresach przejściowych chciałbym
    > żeby automatycznie wyłączały mi się pompy.

    Jak masz zrobione sterowanie kotłem? Jaki regulator?

    Jak duży jest dom? Ile jest tych podłogówek?

    > Akurat tej funkcji nie testowałem ale się zastanawiałem jak było
    > działa, skoro pięć nie ma rtc? Uczy się z odstępów między użyciem?

    W ustawieniach serwisowych ustawiasz przez ile dni ma zbierać dane, aby
    się uczyć. Standardowo jest 3 dni, ale można wydłużyć do 10 dni.

    Sterownik wtedy rejestruje, kiedy były dokonywane pobory wody,
    rejestruje w pamięci, a później podgrzewa wymiennik z pewnym
    wyprzedzeniem w cyklach co 24 godziny.

> [...]
    > modyfikacji instalacji w taki sposób, że trzeba odłączyć
    > przepływomierz w piecu i podłączyć go poza obwód  cyrkulacji cwu (żeby
    > działająca sama pompa nie załączała grzania cwu a załączał tylko pobór
    > wody odkręcając kran). Okazuje się, że nie trzeba tego różnicy tylko
    > zainstalować pompę cyrkulacyjną, która ma mniejszy przepływ niż próg
    > zadziałania przepływomierza poboru cwu w piecu. Wtedy w tym trybie
    > komfort piec tylko co jakiś czas podgrzewa wymiennik natomiast dzięki
    > temu w obiegu krąży zawsze ciepła woda podgrzana  bez konieczności

    To w końcu jaki masz kocioł? 1-funkcyjny z zasobnikiem CWU czy
    2-funkcyjny, podgrzewanie przepływowe lub zasobnik warstwowy?

    Wcześniej napisałeś o taktowaniu podczas grzania CWU co sugerowałoby, że
    masz zasobnik CWU i kocioł 1-funkcyjny lub 2-funkcyjny przełączony w
    tryb 1-funkcyjny.

    Tutaj zaś piszesz o wewnętrznym czujniku przepływu wody użytkowej, który
    montowany jest tylko w kotłach 2-funkcyjnych.