    Subject: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 20 Apr 2020 16:01:32 +0200

    W dniu 2020-04-20 o 12:35, Marek pisze:

    > Na pewno? A zaciski terminala X2 są do czego?

    Przecież tam masz pięknie oznaczone do czego służą.

    1-3 Styki 230V sterownika pokojowego.

    2-4 Zasilanie 230V

    3-6 Zasilanie wentylatora

    3-5-6 Zasilanie i sterowanie 3-drogowym zaworem przełączającym. W
    zależności od potrzeb może to być zawór przełączający CO<->CWU. Może też
    służyć do obsługi drugiego obiegu grzewczego np. podłogówki oraz
    załączenia pompy tego obiegu, czy też nawet sygnalizowania realizacji
    pracy CO lub CWU.

    7-8 Zasilanie wbudowanej w kocioł pompy CO.

    > Ostatecznie wzme sygnał z jego wewnętrznej pompy, bo to generalnie
    > informuje czy tryb c.o. jest aktywny.

    Możesz podłączyć do zacisków 7-8 złącza X2 przekaźnik sterujący pompą
    podłogówki. Ale ona się wyłączy jak kocioł przełączysz w tryb letni.
    Pompka ta też się wyłącza, kiedy kocioł realizuje grzanie CWU.

    > Nie mam. C.o. ustawiłem raz i nie było potrzeby zmieniać. W okresie
    > cieplejszym po prostu wyłączam piec.

    No to masz niezbyt ekonomicznie zrobione sterowanie. Zapewne w złączce
    X4 na zaciskach 6-7 masz wpiętą zworkę i kocioł cały czas grzeje CO.
    Przez większość czasu kocioł wyświetla, że grzeje CO (świeci się LED
    przy grzejniku), a na pozycji wyświetlacza ponad kluczem wyświetla
    prawie cały czas cyfrę "1". W takim przypadku kocioł mocno taktuje i nie
    pracuje z najwyższą sprawnością.

    Podłącz do kotła jakikolwiek regulator pokojowy, a zobaczysz, że kocioł
    będzie dużo mniej taktował.

    Z tym kotłem możesz sparować bezpośrednio regulatory pokojowe firmy
    Honeywell lub podłączyć dowolny regulator przewodowy dwustawny ON-OFF
    lub cyfrowy OT

    Normalnie to się robi taką instalację w nieco inny sposób. W
    pomieszczeniach montuje się regulatory pokojowe sterujące listwą w
    rozdzielaczach. Listwy zaś sterują siłownikami zaworów oraz kotłem (styk
    ON-OFF).

    > 170m, 12 obwodów w 2 grupach.

    Jak byś zrobił 2 razy więcej obiegów czyli porobiłbyś krótsze o połowę
    pętle to spokojnie cała instalacja mogłaby hulać na jednej, wbudowanej w
    kocioł pompie.

    Dokładnie taki sam kocioł testuję na identycznej powierzchni podłogówek
    bez sprzęgła i bez dodatkowej pompy. Hula już drugi sezon bez
    najmniejszych problemów. Tyle, że ja tam zrobiłem krótkie obiegi. Każdy
    z obiegów nie przekracza 40 m rury. Pierwszy sezon dom jeszcze nie był
    ocieplony i też dawało radę.

> [...]
    > dolnej części zbiornika), ten tryb mam teraz.
    > 2. Czy czekać do opróżnienia i wtedy ładować cały (odczyt temp.  z
    > górnej części zbiornika).
    >
    > Wersja nr 1 powoduje czystsza ale krótsza prace pieca a opcja nr 2
    > rzadszą ale dłuższą.
    > Która lepsza?
    >

    > Zasobnik mam od niedawna, patent z trybem komfort oraz pompką
    > cyrkulacyjną dotyczył sytuacji wcześniejszej gdy nie miałem zbiornika
    > a chciałem mieć cyrkulację, ale bez odłączania przepływomierza jak
    > sugeruje producent. To taki hint, że nie trzeba wyciągać przepływomierza.

    Po pierwsze musisz zrobić do tego sensowne sterowanie.

    Przepływomierz zostawiasz w spokoju. Przy bojlerze montujesz termostat.
    Tylko zwykły, najzwyklejszy bimetaliczny. Ten termostat ma sterować
    pompą ładującą. Jako pompa ładująca musisz użyć pompki cyrkulacyjnej CWU
    lub pompki cyrkulacyjnej uniwersalnej z korpusem mosiężnym. Ważne, aby
    wydajność pompki była nie mniejsza jak maksymalny, górny próg wydajności
    dla danego kotła. Dla przykładu kocioł 18/24 ma wydajność 6l/min dla
    temperatury wody 60'C

    Kocioł nie wpinasz w szereg z zasobnikiem tylko równolegle tj. wyjście
    ciepłej wody z kotła do wyjścia ciepłej wody z zasobnika, a zasilanie
    zimną wodą kotła do zasilania zimną wodą.

    Pomiędzy kotłem a zasobnikiem na zimnej wodzie montujesz pompkę ładującą
    zawór równoważący np. coś takiego
    https://allegro.pl/oferta/zawor-rownowazacy-tacosett
    er-dn15-2-8-l-min-3-4-8359378978?utm_feed=aa34192d-e
    ee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_med
    ium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_budownictwo&ev_adg
    r=Hydraulika+i+akcesoria,+klimatyzacja+i+wentylacja,
    +kuchnia+oraz+pozostałe&gclid=EAIaIQobChMIlZvC9Yz36A
    IVxUQYCh1NFQH4EAYYBCABEgIpH_D_BwE
    oraz zawór zwrotny. Wszystko po to, żeby zwiększyć opory przepływu przez
    kocioł i żeby woda ciepła była pobierana z zasobnika, a nie z kotła.
    Ponadto zawór równoważący ogranicza przepływ wody przez kocioł, aby
    kocioł był w stanie dogrzać wodę do zadanej temperatury.

    Całość ma działać w taki sposób, że normalnie korzystasz z ciepłej wody
    z zasobnika. Przy zasobniku możesz też dołożyć drugą pompkę cyrkulacji
    ciepłej wody. Grzanie ciepłej wody w zasobniku ma się natomiast
    uruchomić tylko wtedy, kiedy termostat załączy pompkę ładującą.

    Temperatura wody ciepłej na kotle musi być o kilka stopni wyższa niż ta
    ustawiona na termostacie przy zasobniku.

    Wtedy kocioł będzie szybko ładował zasobnik i nie będzie taktował.