eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanienowy piec z zasobnikiem na ekogrosze w starej instalacji CO › Re: nowy piec z zasobnikiem na ekogrosze w starej instalacji CO
    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: nowy piec z zasobnikiem na ekogrosze w starej instalacji CO
    Date: Tue, 23 Dec 2014 13:41:11 +0100

    Użytkownik "ziggy1" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ale instalacja u nich jest na jednym obwodzie i starych rurach, wody
    > wchodzi pewnie kolo 100l - i to uwazam za najwiekszy problem.

    Ale z punktu widzenia żywotności pieca to zaleta!
    Stara instalacja z dużą ilością wody to duża bezwładność i małe wahania
    temperatury na powrocie więc piec będzie pracował w komfortowych warunkach.

    > U mnie kazdy grzejnik to osobny obwod na rozdzielaczu a u nich juz nikt
    > tego nie przerobi bo to pol domu do kucia. MOj znajomy zamontowal w slabo
    > ocieplonym domu z lat 80 piec z podajnikiem i > schodzi 2 worki
    > najlepszego ekogroszu przy temp na dworze 0 C. I teraz pytanie czy piec na
    > ekogroszek na szanse dobrze i ekonomicznie dzialac przy starej instalacji
    > co?

    Ma szanse, a nawet będzie lepiej działał. Moc ma wystarczającą pozostaje
    tylko kwestia pompy (jak obecnie jej nie ma i CO chodzi grawitacyjnie to
    może się okazać że będzie potrzebna) i sterowania - duża ilość wody w
    instalacji to duża bezwładność dobrze aby sterownik miał niską histerezę bo
    inaczej mogą wystąpić wahania temperatury o stopień lub dwa w jedną i drugą
    stronę, ale obecnie przy śmieciuchu na pewno też występowały więc może być
    tylko lepiej.

    Z punktu widzenia ekonomii (zużycia groszku) lepsza jest nowa instalacja bo
    można wtedy lepiej sterować i mieć stabilniejszą temperaturę, ale różnica
    jest niewielka. Po prostu w domu będzie zamiast ciągle 21 stopni raz 20 a
    raz 22 dopóki tak zostanie zużycie nie wzrośnie. Natomiast jak ktoś
    stwierdzi że chce minimum 21 to wtedy będzie miał 21-23 a więc wyższą
    średnią a co za tym idzie wyższe zapotrzebowanie na opał.

    Przerabiałem to w przypadku gazu - stara instalacja na grubych rurach (dom
    trzykondygnacyjny i wszystko chodziło grawitacyjnie) i zamiana "śmieciucha"
    na kocioł gazowy. Było to lat temu kilkanaście kocioł chodzi do dziś. W
    międzyczasie dom został ocieplony, a instalacja CO i kocioł pozostały bez
    zmian, więc tym bardziej są zbyt przewymiarowane szczególnie w okresach
    przejściowych, co powoduje że kocioł się włącza grzeje wodę w instalacji a
    zanim nagrzeje się powietrze i sterownik wyłączy kocioł to już w instalacji
    jest zbyt dużo ciepłej wody która długo oddaje ciepło. Kocioł przez to
    włącza się rzadko co jest zbawienne dla jego żywotności, ale za to w domu
    występują wspomniane wahania temperatury. Nie są na tyle istotne by
    powodować stały dyskomfort usprawiedliwiający wymianę instalacji (albo
    kotła na taki o mniejszej mocy), ale na zużycie gazu na pewno wpływ mają.
    (ktoś tu kiedyś to liczył i wyszło że to są jakieś pojedyncze procenty)

    Pozdrawiam
    Ergie