  • Data: 2011-01-18 16:27:10
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ms <s...@a...jp> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > To byl przyklad jak mozna uzyskac niemal 100% odzysk i jak mozna manipulowac
    > odbiorca. Prosze raz jeszcze przeczytac wszystkie informacje na stronie.
    > Zaden producent nie bawi sie w takie rzeczy. Taki rekuperator pewnie nie
    > bylby dopuszczony do sprzedazy. Realne wartosci odzysku nowoczesnych
    > rekuperatorow to od 70% do 90% w zaleznosci od wymiennika przy zalozeniu ze
    > tyle samo powietrza wlatuje co wylatuje. Zreszta przy rekuperatorach i
    > wydajnosci jest podana norma wg jakiej sa robione badania i pomiary.

> [...]
    Robie coś dla teatru i znam głownego energetyka. Spytałem go dzisiaj czy mają
    coś do odzyskiwania ciepla. Zaprowadzil mnie do pomieszczeń gdzie poprawiają
    powietrze. Nic bardziej profesjonalnego nie ma bo tam jest pełna klimatyzacja.
    Zimą odzyskuje ciepło a latem odzyskuje zimno. Spytałem jaką to ma sprawność.
    Pokazał mi na komputerze bo to wszystko jest rejestrowane. Przy - 12 odzysk
    ciepła był na poziomie 21%. Dzisiaj było 12%. Powyzej 13 stopni na zewnątrz
    mniej niż 5% i mówil że przy 17 jest czapka za kapelusz i puszzcają powietrze
    obejściem bo silniki mniej prądu wtedy zużywają. 10% w skali tak duzego
    obiektu to są bardzo duże pieniadze. Taka instalacja ma szansę kiedyś sie
    zamortyzoać, albo nigdy się nie zamortyzuje. Przepisy mówią ze ma być to jest.
    Kosztu nie jestem w stanie sobie wyobrazić, kilkaset tysięcy na pewno.
    Wentylatory miały średnice na oko ponad póltora metra. Silniki minimum po 10
    kW do każdego wentylatora. A tutaj nagle ktoś twierdzi i udowadnia ze
    popierdółka za 5 tysiecy ma sprawność energetyczną 80%. Żartowniś z niego jest
    niezly. I tyle w tym temacie. Jak ktoś dzisiaj odzyskal 10% na rekuperatorze
    domowym to powinien skakać ze szcześcia.