  • Data: 2010-11-25 14:38:34
    Temat: Re: okna drewniane kontra plastiki
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 25 Lis, 15:00, "Kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Taki ze jak energia ucieka a ja tego nie widze/slysze to spie spokojnie.;)))

    To w jakis mrozny dzien zapal swieczke i pochodz po domu - pochodz w
    okolicach okien, drzwi (wejsciowych tez), bram garazowych, a przede
    wszystkim kratek wentylacyjnych - zapewne strumien powietrza zdmuchnie
    Ci swieczke, dopiero wtedy widac ile ciepla spiernicza ta droga :-)

    > Czyli gazownicy twierdzac ze na ogrzanie domu wychodzi im za sezon
    > 3000-4000zl na grawitacji traca 600- 800zl rocznie.

    Cos takiego :)

    > Wentylatory reku to koszt 350zl rocznie wiec dzieki wentylacji mechanicznej
    > zyskuja rocznie 350zl.

    No trzeba jeszcze odliczyc straty na samym rekuperatorze (w koncu on
    nie dziala z 100% sprawnoscia i troche chlodu z zewnatrz sie
    przedostaje (15-20% calego zwentylowanego powietrza).

    > Koszt wentylacji mechanicznej+ reku to optymistycznie liczac 10-12tys, jesli
    > zaufasz lokalnym sprzedawcom i fachowcom to wyjdzie 30tys
    > Teoretycznie zwrot za 50lat. Ale komfort kosztuje. Tylko dla mnie ten wyzszy

    Nie no bez przesady - oferty za 30k pln to sa z kosmosu wziete.
    Spokojnie znajdziesz normalna firme ktora z faktura i gwarancja i
    porzadnym rekuperatorem zrobi Ci to za 15k pln. Mnie to wyszlo 10k pln
    ale ja juz na etapie projektu zostawilem sobie przepusty w stropach
    etc. Dzieki czemu rozlozenie rur to zabawa dla szesciolatka ;-) Nie
    trzeba nic kuc etc. Ale pisze - caly czas trzeba o tym myslec na
    etapie projektu! Potem to juz dochodza wieksze koszta. Samo wykucie
    kilkunastu dziur w zelbetowym monolitycznym stropie zajeloby ekipie ze
    dwa dni, czyli dobrych parenascie stowek :)

    > komfort mechanicznej nad grawitacyjna nie jest wart 20tys.A ja mieszkalem
    > juz w kilku miejscach z wntylacja grawitacyjna i nie oddczuwam dyskomfortu z
    > tego powodu.

    A mieszkales kiedys w domu z wentylacja mechaniczna? Wiec nie masz tak
    naprawde co porownywac :)

    >  Ktos tu kiedys pisal ze mozna jeszcz majac went mech zamiast zwyklych okien
    > wstawic fixy ale to jakas paranoja juz

    No to jest paranoja. Ja mam cztery fiksy ale to sa "boczki" pod katem
    90st. (szerokosci ~30cm) z okien wykuszowych szerokich na 3m :-)
    Normalnie bym fiksow nie zainstalowal. Takimi opiniami karmia sie
    przeciwnicy mechanicznej i potem sa takie kwiatki jak Kaszpir ktory
    mysli ze majac wentylacje mechaniczna nie mozna okna w lato sobie
    otworzyc :-))

    > Ja grzeje kotlem stalopalnym, pale drewnem. Na ta zime kupilem 12 metrów
    > kasztanowca po 80zl(pociety na klocki 30cm) + 8m3 belek z rozbiórki jakiegos
    > budynku za które zaplacilem 250zl z transportem do domu. Musialem je pociac
    > ale pila motorowa pocielem a nastepnie poukladalem je i zajelo mi to

    Co to jest pila motorowa?

    Ja w tym roku pale w kominku z plaszczem i najwiecej roboty zajmuje
    ciecie (zwykla spalinowa pila lancuchowa). Rabanie to juz sama
    przyjemnosc (mam najwiekszego Fiskarsa ;))

    [...]
    > Tak wiec przy moich kosztach ogrzewania oszczednosci polegajace na
    > zastapieniu went. grawitacyjnej wentylacja mechaniczna mijaja sie z celem.

    Ja nigdy nie bralem pod uwage zwrotu kosztow, czy generowania
    oszczednosci przez wentylacje mechaniczna. Poprostu mialem dosc plesni
    na oknach, dlugo schnacego w lazience prania, czy smrodu utrzymujacego
    sie pol godziny po tym jak ktos zszedl z tronu ;) Dosc tez mialem
    uczucia "ciagniecia" zimna od okien - jak sie okazuje ciagnie nie
    przez to ze okno ma wyzsze U tylko poprostu przy grawitacyjnej -
    zapierdziela wszystkimi szparami zimno i to czuc. W tym momencie na
    zew. jest okolo 0stC, a ja siedze w krotkim rekawku przy oknie 3 x 2m
    + "boczki" 30cm (cale okno jest tyle wypuszczone na zew) - taki
    wieeelki wykusz. I co? Nic nie wieje. Nie czuje zadnego chlodu od tych
    okien :) I to mi sie podoba!

    > Ale zwrot inwestycji to kilkadziesiat lat. Ale konfort kosztuje i tu nie
    > dyskutuje.

    Jak udowodnilem - w przypadku np. pradu to moze byc 10 i mniej lat
    (jak uzywasz klimy w lato to moze byc nawet 5-6 lat, bo biorac ~120W,
    reku daje Ci 3kW, czyli zyskujesz 2,78 kWh = 1,1 pln na godzine! Niech
    tak klima dziala codziennie przez dwa miesiace po 5h, to daje 300h *
    1,1 pln = dodatkowe 330 pln korzysci, ktorych jakos zaden przeciwnik
    mechanicznej do bilansu nie wlicza :-)

    > Dalej bedzie to minimum kilkanascie jak nie kilkadziesiat lat. Przy pradzie
    > u Ciebie wyliczyles oszczednosci 930zl, koszt reku to 8500+ osprzet do went
    > mech, sam robiles wiec calosc pewnie u CIEBIE zamknela sie kwota ok
    > 10-12tys. Czyli zwrot za min 10lat.
    > Wiem ze chcesz zalozyc pompe ciepla i bedziesz mial wtedy calkiem tanie
    > ogrzewanie. Wiec reku i went mechaniczna beda zamiast zarabiac to generowac
    > koszty;))

    Ale beda mi dawac komfort! I ja za to chetnie zaplace :) Tak samo jak
    chetnie place za cyrkulacje wlaczona 24/h, bo lubie miec ciepla wode w
    pol sekundy po odkreceniu kurka. Kapac tez moglbym sie 3 minuty a
    lubie posiedziec pod goracym prysznicem 20 minut - nic nie robie tylko
    stoje i sie oblewam goraca woda. To tez generuje straty ale mi sie to
    podoba i za to chetnie zaplace :) TV moglbym sobie kupic LED LCD ktory
    bieze 100W ale kupie sobie plazme ktora bieze 400W, bo ma lepsza
    czern. I tak dalej i tak dalej ;-) Zycie :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.