    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: okna drewniane kontra plastiki
    Date: Fri, 26 Nov 2010 03:21:23 -0800 (PST)
    <ic8kov$pi9$1@inews.gazeta.pl> <ic8neb$4q3$1@inews.gazeta.pl>
    <icgtrf$2on$1@news.onet.pl> <ich398$pl0$1@inews.gazeta.pl>
    <ich8gt$efi$1@inews.gazeta.pl> <ichecs$5h2$1@inews.gazeta.pl>
    <c...@e...googlegroups.com>
    <icjs1a$c4d$1@news.onet.pl>
    <c...@p...googlegroups.com>
    <icls9e$2lp$1@inews.gazeta.pl>
    <8...@m...googlegroups.com>
    <iclu6t$9sd$1@inews.gazeta.pl>
    <e...@p...googlegroups.com>
    <icm3e2$rrn$1@inews.gazeta.pl>
    <d...@j...googlegroups.com>
    <ico13i$cpt$1@inews.gazeta.pl>
    <6...@j...googlegroups.com>
    <ico3ru$mbe$1@inews.gazeta.pl>

    On 26 Lis, 11:58, rrr <r...@o...rrr.pl> wrote:

    > Dzi ki za obszerne wyja nienia, mo e troch rozja ni o mi to w g owie,
    > tylko 2 ostatnie pytania.
    > Dlaczego jak nie b dzie pr du to zadzia a rozszczelnienie okien - mimo,
    > e nie masz komin w wentylacyjnych, a u kogo kto ma te kominy
    > rozszczelnienie/ otwarcie okna nie zadzia a ? Czy masz jak specjaln

    Nigdy nie napisalem ze rozszczelnienie okien przy wentylacji
    grawitacyjnej nie pomaga. Pomaga! A jakze. Tyle ze wtedy WIEJE chlodem
    - im chlodniej na zewnatrz tym bardziej wieje bo wieksza roznica
    cisnien. Wieje bez zadnego sterowania, regulacji, wieje na chama!
    Dlatego nikt o zdrowych zmyslach nie powinien uzywac rozszczelnienia
    okien tylko porzadnych nawiewnikow higrosterowalnych. Gdybym mial wen.
    grawitacyjna i mialbym rozszczelnic okno to musialbym zrezygnowac
    chocby z dwoch moich najlepszych miejscowek w domu (przy wspomnianych
    wykuszach 3x2m) - bo byloby przy nich poprostu zimno.

    > naklejk na szybach kt ra informuje wiatr, e ma wia bo masz went. mech
    > ? :)

    Mowimy o sytuacji awaryjnej. Rozszczelnienie okien oczywiscie
    spowoduje ruch powietrza (tyle ze zupelnie nieokreslony, przypadkowy)
    - w koncu roznica cisnien musi sie wyrownac. I tak zapewne zrobi sie
    przeciag od okna do okna. Bedzie kompletnie niekomfortowo (bo smrodek
    z kibla moze wtedy przenikac na salony) ale nikt sie nie udusi ;)

    > I drugie pytanie, czy je li masz nawiew, rozszczelnione okna itp, to
    > zwyk y wiatrak poruszany ruchem powietrza, jak p aspiromatic nie za atwi
    > sprawy ? W sumie to ta sze od went. mech. i zapewni komfort wymian
    > powietrza, taniej i bez cz ci koszt w eksploatacji (pr d) ?

    Ale Ty ciagle patrzysz na aspekt ekonomiczny, a ja na komfort. Nie
    lubie wiania chlodem po plecach, a Ty mnie przekonujesz do czegos co
    to wianie chlodem tylko wspomaga :) Co do kosztow eksploatacji to juz
    wyzej pisalem, ze ten zwraca sie juz przy ogrzewaniu czyms minimalnie
    drozszym niz wegiel.

    Zeby podsumowac, najwazniejsze zalety instalacji reku+gwc dla mnie to:

    1. nie ciagnie od okien, moge sobie siedziec na duzym parapecie w
    krotkim rekawku i jest przyjemnie!
    2. tzw. "temperatura odczuwalna" jest zdecydowanie wyzsza niz przy
    wentylacji grawitacyjnej (z uwagi na punkt 1)
    3. smrodzik z kibelka, czy para z dlugiej goracej kapieli znika
    momentalnie, nic sie w wilgoci nie kisi, a po wyjsciu z brodzika nic
    mi zimnego po nogach nie wieje
    4. "darmowa" (20W) klima o mocy 2-3kW w lato
    5. aspekt ekonomiczny - w zimie oszczedzam pare stowek w stosunku do
    went. grawitacyjnej, w lato oszczedzam pare stowek w stosunku do
    tradycyjnej klimatyzacji

    Pokaz mi teraz ktory z w/w punktow rozwiazuje ten chwalony przez
    Ciebie aspiromatic ? I ile takich aspiromaticow po 800 pln / sztuka
    trzeba kupic majac standardowa wentylacje grawitacyjna czyli kilka
    kanalow wentylacyjnych ?:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.