  • Data: 2010-07-01 04:00:07
    Temat: Re: osadzenie ramy budynku na słupkach fundamentowych
    Od: "Tornad" <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam pięć słupków fundamentowych w narożach prostokąta i jeden w środku.
    > Starałem się utrzymać równy poziom końcówek słupków nad ziemią, ale mogą
    > wystąpić nie wielkie różnice.
    > Na te słupki będzie położona rama z belek 10 na 10 cm, jako podstawa
    > podłogi budynku gospodarczego.
    > Jak wyrównać ewentualne różnice poziomów słupków fundamentowych?
    > Myślałem o płytkach stalowych położonych na beton słupka, ale nie wydaje
    > mi się, że jest to dobry pomysł, pod wpływem naprężeń metal może
    > pokruszyć powierzchnię słupka. Potrzebny byłby materiał bardziej
> [...]

    To widac. Ale jak umiesz poprawnie zaostrzyc olowek to rokuje to pozytywnie.
    Nie piszesz czy je juz zmajstrowales czy dopiero zamierzasz. Jesli jest to w
    fazie wykonawstwa to te slupki, po pierwsze powinny byc wyprowadzone na rowny
    poziom co znakomicie ulatwi dalsze prace i uchroni przed eskalacja bledow. Do
    tego celu sluzy polietylenowy waz z woda. Wazniejsze jednak od tego jest to
    aby one, te slupki byly wykonane rzeczywiscie w narozach prostokata co
    kontroluje sie rownoscia bokow i przekatnych.
    Po trzecie winny byc posadowione odpowiednio do rejonu, na glebokosci
    przynajmniej zblizonej do glebokosci przemarzania.
    Teraz nie wiem jaki kurs kroju i szycia ukonczyl projektant; chodzi o ten
    srodkowy slupek - po co on komu?
    No i belki 10 x 10 cm, ktore maja byc "polozone"... One powinny byc do tych
    slupkow zamocowane, zakotwione no bo jednak wiatry dujom. Chyba, ze bedziesz
    te bude kryl dachowka to kotwic nie trzeba.
    W sumie musisz jednak co nieco sie doszkolic albo tez bezmyslnie zmalpowac
    taki budynek od sasiada. Dobrze jest wczesniej chociaz sobie to rozrysowac.
    Zamiast belek 10 x 10 cm, zamowilbym belki o tej samej objetosci (za ktora
    tyle samo sie placi) ale o bardziej racjonalnym przekroju. Takim przekrojem
    jest decha o przekroju 5 x 20 cm, czy nawet 4 x 20 cm. Ona ustawiona pionowo
    (szerokoscia) ma w porownianiu z belka o przekroju kwadratowym co najmniej 4-
    rokrotnie wieksza wytrzymalosc.
    Zbijasz z nich prostokat oparty na tych naroznych slupkach, potem pomiedzy
    dluzsze boki tego prostokata, co pol metra wstawiasz takie same belki-legary,
    na ktorych nabijesz jakies plyty i masz podloge gotowa.
    Ew. nierownosci poziomow, jesli nie sa wieksze od cm mozesz ignorowac ale
    jesli jestes perfekcjonista to mozesz to idealnie "wywazyc" podkladajac dwa
    szerokie kliny drewniane o bardzo malym kacie rozwarcia, rzedu 1 cm na 20 cm
    dlugosci. Podbija sie je jeden na drugim z dwu stron. Tu w Hameryce stosuje
    sie do tego celu gonty cedrowe ale kliny wyciete z "normalnego" drewna i
    nasycone np. zuzytym olejem silnikowym tez moga byc.
    Pzdr.
    Tornad