    From: "Tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: papa termozgrzewalna na izolacje pionowa piwnicy
    Date: Sat, 01 Aug 2009 12:43:41 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > http://www.technologie-
    budowlane.com/Maty_bentonitowe_rodzaje_i_zastosowani
    e_maty_bentonitowej-a-137-
    20-.html
    > Poczytaj Tornad zanim się bardziej pogrążysz ...
    > ;-)
    >
    > I nie musiałem tego jakoś specjalnie szukać. Wstukałem "bentonit mata"
    > w google i od razu tysiące linków (ten był pierwszy z brzegu). No ale
    > Tornadzik jak zwykle wie lepiej i nikt mu nie wmówi że białe jest
    > białe a czarne jest czarne..
    > ;-)

    Mlody, zanim zaczniesz mnie bardziej wyzywac przeczytaj dwa razy to co
    napisalem i czego nie wycialem a jak jestes tepy to ze cztery razy moze cie
    oswieci. Widzisz stosuja bentonit "sodowy" czyli dodaja Na2CO3, pewnie z pol
    procenta tej soli i to juz pisza ze stosuje bentonit sodowy, gawiedz bedzie
    sie za glowe lapac i dziwowac, ze taki bentonit wynalezli... Czyli chwyt
    marketingowy. Ty jestes taka "gawiedz" wiec oswiece cie piszac, ze bentobit to
    zwykly il, tyle ze czysty, rodzaj gruntu, ktory wystepuje rowniez w Polsce.
    Np. w miejscowosci Zrecze Male. I kazdemu kto chcialby uszczelnic zapore
    wodna, wydluzyc droge filtracji pod nia czy uszczelnic przed penetracja wody
    przypowierzchniowa warstwe gruntu, chetnie bentonit zalecilbym. Ale nigdy do
    uszczelnienie muru fundamentowego. A to z prostego powodu, ze ten material
    uszczelnia na mokro. Czyli mozna z niego wykonac izolacje przeciwwodna ale
    nigdy nie przeciwwilgociowa. On aby cokolwiek uszczelnil musi byc mokry,
    praktycznie nawodniony, wtedy woda wciagana osmotycznie pomiedzy czastki tego
    gruntu majace ksztalt pieciokatnych zyletek, niejako rozsadaza go, on
    powieksza swoja objetosc i w ten sposob uszczelnia. Taka jest fizyka jego
    zachowania. W roztworach wodnych, scislej mieszaninie, tworzy rodzaj emulsji,
    w ktorej te zyletki lacza sie narozami tworzac struktury przestrzenne i to
    zjawisko nazywa sie tiksotropia. Ten powstajacy zel tez uszczelnia ale aby
    uszczelnil musi byc nawodniony. Powtarzam to abys sobie to zapamietal. A co
    pisze firma? Ano ani slowem o tym co ja napisalem. Gdzies tam na koncu drobnym
    druczkiem pisza, ze jak podloze jest porowate to wczesniej nalezy zastosowac
    primer.
    Reasumujac pokrywajac sciane fundamentowa tym gownem sciana tez bedzie mokra.
    Owszem wody wolnej nie przepusci ale woda kapilarna spoko przez bentonit
    wedruje, wysokosc podciagania kapilarnego wody przez bentonit jest chyba
    najwyzsza ze wszystkich gruntow; moze dochodzic do okolo 8 metrow ponad zw.
    swobodne. Wiec zaizolujemy sciane poziomo a potem przykladamy z boku mate
    bentonitowa, ktora nam te sciane namoczy. Uwazam takie rowiazanie nie tylko
    funta klakow warte ale wrecz dla konstrukcji wysoce szkodliwe.

> [...]
    > izolacji fundamentów i piwnic...
    > ;-)

    > Mnie nic, nie reklamuję przecież żadnego produktu.
    > A ile Tobie płacą za reklamę papy termozgrzewalnej dibiten (dibiten -
    > papa dobra na wszystko)?
    > ;-)

    > Ano jest. Bo jest rozciągliwa jak guma i idealnie szczelna a w dodatku
    > nieszkodliwa.

    > Jest do tego sztywna prawie jak blacha.. widziałeś kiedyś to na oczy
    > czy tak sobie pieprzysz bez sensu? Pokaż mi aprobatę budowlaną gdzie
    > jest napisane że papę termozgrzewalną dachową można stosować do

    Nie, nie widzialem i nie chce widziec. To jest wymysl jakiegos niedouczonego
    businesmena a ci im mniej szkol maja, tym wieksza kase zbijaja. Takie prawo
    socjologiczne, ktore tez na swoj uzytek odkrylem. Pracowalem u multimilionera,
    wlasciciela szkoly, ktory mial trzy czy cztery klasy szkoly podstawowej.
    Papa termozgrzewalna tez jest sztywna jak blacha. Males ja kiedys w rece,
    widziales jak to wyglada? W temperaturze rzedu 10 stopni a tyle przewaznie ma
    mur piwniczny, aby ja zagic musisz na niej stanac, w recach chocbys nie wiem
    jaki bylk sielny, tego nie dasz rady zrobic. I tez jest rozciagliwa jak guma.

    > Mnie nic, nie reklamuję przecież żadnego produktu.
    > A ile Tobie płacą za reklamę papy termozgrzewalnej dibiten (dibiten -
    > papa dobra na wszystko)?
    > ;-)
    Mylisz sie, pisalem bo ktos o to pytal wiec podalem jej sklad, strukture i
    glowne wlasciwosci aby mozna bylo porownac i zastosowac innej firmy. Papa ta
    jako material bitumiczny ma nieograniczona trwalosc, w koncu ta ropa z ktorej
    to robia ma te swoje kilkadziesiat milionow lat. A co tez wazne ma wlasciwosci
    izolacji termicznej. Przykryj sie mokra koldra to bedziesz mial porownanie. Ja
    sie przykryje papa termozgrzewalna a Ty mata bentonitowa. Owszem deszcz Cie
    nie zleje, ale grypa pewna ta swinska, reklamowana przez firmy tym razem
    farmaceutyczne, pewna.
    A ten bentonit "sodowy"? po kilku, kilkunastu latach gimnastyki tej maty ten
    dodatek soli zostanie z niego normalnie wyplukany i ten bentonit sodowym byc
    przestanie. Pozlepia sie, zajda w nim niekorzystne zmiany strukturalne i swe
    cudowne wlasciowosci straci zamieniajac sie w normalne, pekajace po malych
    zmianach wilgotnosci, bloto.
    Zatem wnosze poprawke, Twoje rady schowaj dla siebie gdyz zaczynaja one miec
    charakter sabotazowy.
    Odnosnie aprobaty budowlanej to masz ja napisana przeze mnie. Druga moja
    wieksza prace, osuszenie calego domu wykonanalem osobiscie dokladnie 15 lat
    temu. Dziala skutecznie i wyglada jak by byla wykonana wczoraj. To myslacym
    ludziom powinno na razie wystarczyc.
    Moze ktos sie wqrwi i policzy ile kosztuja reklamowane metody niby-izolacji a
    za ile najlepsza izolacje scian mozna wykonac.
    Ja juz chyba nie dozyje no bo to wymaga czasu no i pieniedzy na badania ale
    jestem pewien, ze moja metoda zyska szeroka aprobate. I nie robie tego dla
    biznesu, po prostu dziele sie swoimi spostrzezeniami i doswiadczeniem ku fale
    czyzny.
    Pzdr.
    Tornad