    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pekła rura = grzyb :-(
    Date: Sun, 13 May 2012 11:45:05 +0200

    news:jonqun$91r$1@inews.gazeta.pl...

    > maksymalnie jakieś 7-8 miesięcy, wtedy na pewno zaglądałem, sprawdzałem
    > jak się dobrać do syfony, który zaczął się przytykać, zauważyłbym coś...
    > te złączki współpracowały przez 2 lata bez wycieków, więc podejrzewam, ze
    > korozja na tyle je zżarła, że zaczęły przepuszczać, ale to kurna ocynk
    > przecież i do wody służy przecież... mam takich złączek pełno przy CO, na
    > wszystkich jest nalot rdzy, ale żadna nie puszcza... ale tam na szczęście
    > jest spadek i kratka w podłodze...

    Złączki ocynkowane nie nadają się do wody ciepłej. Ani do ciepłej wody
    użytkowej, ani do CO.
    Tych stalowych ocynkowanych nypli nie powinieneś używać w tym miejscu.
    Stało się to co było nieuniknione, czyli gorąca woda uszkodziła ocynk, bo
    tak się dzieje z ocynkiem, który ma kontakat z gorącą wodą.
    Ponadto zastosowałeś nypel stalowy, który posiada gwint stożkowy, na który
    nakręciłeś złączkę PEX z mosiądzu z gwintem walcowym. Podczas nakręcania tej
    złączki na nypel, gwint stożkowy nypla powoduje rozpychanie gwintowanej
    tulei złaczki PEX. Po nakręceniu tej złączki przez cały czas działają
    naprężenia na tę złaczkę. Dodatkowo użyte konopie pęcznieją pod wpływem
    wilgoci i powodują powstawanie jeszcze większych sił rozpychających tuleję
    gwintowaną złączki PEX.
    W tym miejscu powinien być użyty nypel mosiężny z gwintem walcowym.

    Przy prawidłowo wykonanych połączeniach nie ma prawa być żadnego rdzawego
    nalotu.
    Jeżeli jest rdzawy nalot to oznacza, że uszczelnienie nie spełnia swojego
    zadania.