    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pekła rura = grzyb :-(
    Date: Sun, 13 May 2012 22:06:50 +0200

    news:joosfd$nu2$1@inews.gazeta.pl...

    > czyli chodzi o to, żeby mosiężna złączka nie była narażona na rozerwanie,
    > bo na to nie jest przygotowana, dobrze rozumiem?

    Nie tylko o to chodzi, ale w głównej mierze chodzi o to, że pomiędzy nyplem
    stalowym ze stożkowym gwintem, a walcowym gwintem wewntrznym elementu
    mosiężnego powstaje szczelina, w którą wnika woda i w tej szczelinie
    dochodzi do elektokorozji. Ta korozja postępuje wzdłuż gwintu stalowego i w
    poprzek gwintu mosiężnego. Ponieważ elementy mosiężne posiadają cienkie
    ścianki to dość szybko korozja je "zeżra" na wylot.

    Stosując obydwa elementy z gwintem walcowym, uszczelnienie zapewnia
    szczelność na całej długości wkręconego gwintu. W tym przypadku
    cienkościenny element mosiężny koroduje wzdłuż gwintu i nie zdąży
    przekorodować za Twojego życia. Element stalowy zaś koroduje w poprzek, ale
    ponieważ jest wykonany z grubościennego żeliwa to nie zdąży skorodować na
    tyle, aby doszło do perforacji. Ponadto element mosiężny na skutek tej
    korozji stopniowo się skraca (skraca się długość gwintu) to także przesuwa
    się ognisko korozji działające na element stalowy.

    Tu zobacz jak to wygląda: www.LinkDoFotki.pl/Stal-mosiadz

    > no i te nieszczęsne przyłącze wanny... jakoś elastyczne wężyki w oplocie
    > do mnie nie przemawiają... zastanawiam się nad pexem z zaciskanymi
    > (porządnymi firmowymi) złączkami i zamiast tego nypla

    Tak powinno być zrobione. Ale w ten sposób to się da z rurą PEX 16
    Tam chyba jest PEX 20

    > bezpośrednio, tam jest na wannie takie coś:
    > http://ths.pl/product-pol-6454-FERRO-kolano-pod-bate
    rie-wannowa-P52.html,
    > to mi wygląda na mosiądz, więc się kurna zastanawiam, czemu hydraulik nie
    > zrobił najprościej i nie przyłączył złączki pexa bezpośrednio do tego
    > kolana z zastosowaniem uszczelki... po ch... ten nypel na pakuły tam...
    > się zastanawiam

    Przypuszczam, że tam jest redukcja ocynk z 3/4 na 1/2 cala, a rura PEX 20
    Dlatego też musiał zastosować redukcję. Ale powinna to być redukacja
    mosiężna, a nie stalowa.