    From: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: podlogowe elektryczne
    Date: Fri, 05 Nov 2010 09:35:21 +0100

    On 04.11.2010 16:29, Kadar wrote:
    > 3k to nie jest jakis duzy koszt. Czyli masz to o co inni qwalcza z
    > podlogowka tylko bez prtoblemow z ukladaniem i ustawianiem roznych
    > krzywych.

    Jak dla mnie jest to bardzo wygodne, koszt kabli grzejnych plus
    sterowniki wyszedl na poziomie 5kzl

    > Jakas alternatywa na wypadek?

    Polozylem sobie rurki do grzejnikow w podlodze, zakonczylem je korkami i
    polozylem na to plytki. Miejsca korkow oznaczone na projekcie.
    W kotlowni mam komin i rurki pod potencjalny piec.
    Mam tez kominek ktory gdyby palic dluzej niz tylko wieczorem to z
    pewnoscia dom opędzi.

    > Jak z programowanirem takiego ogrzewania, mysle o dluzszych przerwach
    > jak wyjazdy powroty? Czy podloga tak samo dlugo trzyma cieplo jak przy
    > wodnym - chodzi mi o akumulacje?

    To ogrzewanie z zalozenia jest akumulacyjne. Wylewka ma 7cm + gres,
    sciany to silka. Grzeje tylko w 2 taryfie. Temperatura podlogi w
    przeciagu dnia spada o 1-1,5 stopnia. Ale temperatura w domu odczuwalnie
    jest stala.
    W kwestii sterowania jest duze pole do popisu. Sa sterowniki z
    czujnikiem temp. zewnetrznej obliczajace czas 'ladowania' podlogowki
    (wlasnie Devi) ale sa bardzo drogie, jakies 800zl za pole bodajze.
    Ja zastosowalem polskie sterowniki zamela. W kazdym polu grzejnym
    czujnik podciagniety do glownej tablicy. Tam dla kazdego pola jest
    sterownik, dla pol mniejszych i mniej waznych (lazienka, kotlownia,
    wiartolap itp) jest sterownik 'na srubke' za 30zl, do pol o mocy od
    1.5kw w gore i 'wazniejszych' (czyli pokoje, salon, korytarz, kuchnia),
    jest sterownik z LCD ktory ma programator tygodniowy i odczyt
    temperatury. Ale i tak calosc odpalam z prostego zegara ktory wlacza
    pola w II taryfie. Zadaniem sterownikow jest tylko utrzymac zadana
    temperature i to sie na razie sprawdza. Te mniejsze sterowniki zamela
    maja niestety za mala histereze co przy duzych pradach powodowalo ze
    szybko padaly przekazniki, dlatego zmienilem je na drozsze i problem
    zniknal.

    > Rozumiem, ze to cale grzenie (11kW to sporo) chodzi na oddzielnych
    > obwodach?

    Tak sie udalo je podzielic ze na faze wychodzi ok 3.5KW, kazde pole na
    oddzielnym bezpieczniku, oddzielnym glownie dlatego, aby dalo sie
    wygodnie wylaczac pola grzejne.
    Jedyny minus calego systemu jest taki, ze jak w miejscu gdzie jest
    czujnik temperatury, polozy sie mate z gąbki dla dzieciaka, czy jakis
    dywanik, to niestety cale pole nagrzeje sie zgodnie z tym w jakich
    warunkach pracuje czujnik. Wiec po prostu pole bedzie grzalo krocej.
    Trzeba tylko o tym pamietac.
    Niby mam rozwiazanie na taka okolicznosc, bo w kilku miejsach mam na
    scianach kabelki do czujnika temp. powietrza, ale chyba wstawie tam
    zaslepki.
    Pod oknami tarasowymi oprocz tego ze w wylewce mam kable grzejne w kleju
    pod plytkami zatopilem mate grzejna 100W/m, po to aby zminimalizowac
    straty ciepla przez tak duze otwory okienne. Tak bylo w jakims tam
    opracowaniu, ze zalecali wieksza gestosc mocy w takich miejscach, ale
    wyszlo ze nie jest to potrzebne.

    S.