    Subject: Re: podłogówka a temperatura w domu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <1...@g...com>
    <f...@g...com>
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Thu, 12 Nov 2015 00:20:03 +0100

    W dniu 2015-11-11 o 19:57, w...@g...com pisze:
    > Nie widziałem boso, ale też nie widziałem w suchych i ciepłych
    > skarpetkach. Wątpię też, żeby w swoich torebeczkach miały zapasowe
    > suche skarpetki na wszelki wypadek. Ja widziałem głównie w
    > szpileczkach a wydaje się, że one nie grzeją za bardzo?

    Rozglądasz się za dupami to i wnioski wyciągasz błędne.;)
    Roznegliżowane paniusie jak najbardziej marzną też w nogi, z tym, że
    często są w ruchu a ruch mięśni powoduje generowanie ciepła, poza tym to
    są raczej doraźne sytuacje. Długo tak nie pociągną, tutaj liczy się
    efekt wizualny.
    Zobacz lepiej jak są poubieraniu ludzie, którzy pracują w chłodnych
    warunkach albo jak są poubierani ludzie na stoku narciarskim czy też
    himalaiści. Widziałeś tam kogoś w samych rajtuzach?
    Jest jeszcze aspekt pragmatyczny, grube ubranie krępuje ruchy i jest to
    kompromis miedzy zastosowaną grubością izolacji a swobodą poruszania się.

    > Naprawdę nie przekonacie mnie, że tułów nie potrzebuje więcej ciepła
    > niż 'dół' (nogi i stopy). A w związku z tym powiem kulturalnie, że ja
    > tego wykresu 'nie rozumiem'. Może autorowi o co innego chodziło.

    Tułów produkuje większość energii cała, głownie to są wątroba, serce i
    nerki. Izolacja tułowia powoduje, że mniej ciepła tędy ucieka a przez
    krew jest transportowane do kończyn. Można to porównać do izolacji na
    rurach rozprowadzających wodę w instalacji CO, czym grubsza izolacjia,
    tym mniejsze straty na przesyle i więcej ciepła trafia tam gdzie chcemy.

    > Na pewno w suchych lepiej niż w mokrych to nie ulega dyskusji, ale
    > podejrzewam w dużej mierze chodzi o odmrożenia palców. Wynikało by z
    > tego, że są mniej ukrwione (palce rąk i nóg, nos, uszy, etc.) a więc
    > znoszą lepiej zimno, ale do czasu.

    Mniej ukrwione to jedno, ale palce dłoni i stóp mają też w stosunku do
    całych kończyn i korpusu większą powierzchnie czynną, przez która
    zachodzi wymiana ciepła. Dlatego szybciej się wychładzają, to
    wychłodzenie powoduje upośledzenie reakcji na odczuwanie chłodu,
    pozornie wygląda na to, że lepiej znoszą zimno ale wcale tak nie jest.