    From: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: podlogowka - oddawanie ciepla
    Date: Fri, 2 Jul 2010 18:06:03 +0200

    MK wrote:

    > Poszukujac innego
    > wykonawcy spotkalem juz sie mniej wiecej z dziesiecioma innymi
    > i pomijajac juz kwestie ceny to kazden z nich odradzal
    > podlogowke na calosci podczas gdy facet z wavin'a mowil ze na
    > dzien dzisiejszy jest to najoptymalniejsze ogrzewanie
    > przystosowane dla czlowieka. Wiekszosc z nich mowila ze kurz
    > bedzie fruwal i alergik moze z tego miec klopoty,a nawet umrzec
    > - wszyscy jak z jednej szkoly ;) Natomiast tylko jeden z nich
    > mnie zaciekawil swoja watpliwoscia (oczywiscie tez odradzal
    > podlogowke na calosci twierdzac ze to niezdrowe a szczgolnie w
> [...]

    Krótko:
    0A) prawdą jest że rozkład temperatur na różnych wysoościach w
    pomieszczeniu dla z ogrzewaniem podłogowym, jest *najbliższy*
    rozkładowi idealnemu dla człowieka.

    0B) podłogówka wymaga precyzyjnych obliczeń. Wykonawca musi
    obliczyć bilans energetyczny budynku, dopiero znając wynik
    może wyliczyć czy instalacja podłogwa będzie mogła ogrzać
    dom przy zachowaniu prawidłowych parametrów eksploatacji.

    1) "klasyczną" instalacje łatwiej prawidłowo obliczyć i
    wykonać, podłogówka jest trudniejsza w prawidłowym
    zaprojektowaniu oraz wykonaniu. Stąd częsta niechęć
    wykonawców do podłogówek.

    2) kurz to pikuś w sytuacji gdy instalaca zostanie erhm
    delikatnie pisząc źle zaprojektowana. W takiej sytuacji w
    najlepszym wypadku pracować będzie nieekonomicznie (temp.
    wody w instalacji, nie wykorzystanie faktu iż podłogówka
    winna być niskotemperaturowa, a więc współpracy z piecami
    typu kondensacyjnego) zaś w najgorszym dodatkowo kosztom
    mogą towarzyszyć niezdrowe warunki dla mieszkańców.

    3) jak instalator nie wie że istnieje "drewno" (odpowiednio
    cienkie, o odpowiednio małym oporze cieplnym) które można
    stosować wraz z instalacjami podłogowymi, to tylko nie
    najlepiej o kompetencjach takiej osoby świadczy.

    4) wspomianych przez Ciebie "sceptyków" pogoniłbym, wygląda
    że Panowie mają mgliste pojęcie o nowych technologiach, co
    może być nie tylko zdecydowanie ryzykowne przy realizacji
    podłogówki w ich wykonaniu, ale i instalacji "tradycyjnej"
    w współczesnych materiałach.
    Najlepiej z nich wszystkich wypada gość od Wavina, ale jego
    zagrania są .. no dyskusyjne.

    Albert Einstein (1879-1955)