  • Data: 2009-11-13 09:46:42
    Temat: Re: podłogówka - szitex jednym słowem
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:hdj8ai$pcf$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > No to ci przecież napisałem że parapet wiesza się dla wymuszenia lepszej
    > konwekcji poprzez skierowania strumienia ciepła ku środkowi pomieszczenia.

    A skąd takie wnioski ?
    Przecież parapety istniały na długo zanim wymyślono ogrzewanie grzejnikowe.
    Istniały, kiedy grzano kominkami, istaniały przy piecach kaflowych, istniały
    przy innych rodzajach ogrzewania.
    Ja myślę, że istnienie parapetów nie ma nic wspólnego z ogrzewaniem, że jest
    to po prostu relikt przeszłości, który kiedyś ktoś wymyślił w innych celach.
    Uważam, ze te cele to przede wszystkim możliwość ustawiania donic z
    kwiatami, możliwość siedzenia przy oknie opierając ręce o parapet, a ponadto
    zabezpieczenie ściany przed skroplinami pary wodnej, które spływały po
    szybie, zwłaszcza kiedyś, kiedy izolacyjność okien nie była tak dobra jak
    obecnie.
    Ponadto parapety nie wpływają za nadto na obieg powietrza. Jeżeli chodzi o
    okna to spotykają się tu dwa prądy konwekcyjne. Jeden opadający od szyby
    spowodowany wychładzaniem powietrza przez okno, a drugi prąd unoszący się do
    góry od grzejnika. Po spotkaniu obu pradów, strugi powietrza się zderzają i
    mieszają, kierując się na środek pomieszczenia.
    Osobiście uważam, że parapety wręcz jeszcze przeszkadzają przy pracy
    normalnych termostatów, ponieważ powodują kumulowanie się ciepła
    bezpośredniego od grzejnika i zaburzają pracę głowic termostatycznych.